Mens Bergen og andre cruisehavner må fortsette å forurense, var det havna på Orkanger som ble den store vinneren da Enova delte ut sine millioner til landstrøm.

Det er svært mange beboere i nedre del av Orkanger glad for. Blant dem er Wenche Lund i Nerøra vel. Både hun og velforeninga har i flere år kjempet mot støy fra havneområdet.

- Jeg er svært glad for at det nå blir landstrøm. Det er kjempebra, sier Lund som opplever at det durer dag og natt når rørbåten Deep Energy er inne til kai for å spole opp rør fra Technip.

Mest i Norge

For en måneds tid siden ble det bekjentgjort hvilke norske havner som ville få Enova-støtte til å etablere landstrøm.

Den totale potten som ble delt ut til havner over hele Norge, var på 51,6 millioner kroner. Av dette gikk så mye som 16,3 millioner til havna på Orkanger, som dermed ble den soleklare vinneren blant havnene i Norge.

Deep Energy

Takket være den store støtten fra Enova, ser det nå ut til at Trondheim havn vil ha landstrøm på Orkanger i løpet av første kvartal neste år. Havnedirektør Knut Thomas Kusslid uttalte tidligere i sommer til ST at målet var å ha dette på plass inntil spolesesongen 2019 starter.

Det er nemlig spolebåten Deep Energy som vil være den største enkeltforbrukeren av landstrøm. I perioder ligger båten ved kai flere uker i slengen, og i dag må båten produsere all strømmen ved å bruke egne motorer. Dette er både et støyproblem og et utslippsproblem.

5000 hus

Det er Orkdal energi som skal levere strømmen.

- Vi skal montere en transformator nede på havna, og derfra vil det gå kabler til de to kaiene som får landstrøm; krankaia og kaia der Deep Energy legger til, forteller Atle Heggem, som er nettsjef i Orkdal energi.

- Hvor store mengder strøm er det snakk om?

- Vi dimensjonerer for fire megawatt, noe som tilsvarer like mye strøm som om lag 5000 bolighus bruker, sier Heggem.

Politisk ønske

Bjørn Johan Vullum, som representerer Småbylista i kommunestyret i Orkdal, er glad for at Orkanger fikk så stor del av kaka da Enova delte ut sine 51 millioner kroner.

- Jeg var glad for at Orkanger fikk så mye. Rørbåten har så lavfrekvent lyd at mange rett og slett får vondt i ørene, så det er gledelig at havna har fått midler slik at båten slipper å bruke motor for å produsere strøm, sier Vullum.

Null til cruisenæringa

De siste dagene har forurensning fra cruisetrafikken, blant annet i Bergen, vært en del av nyhetsbildet.

Bergen havn hadde søkt om 90 millioner til landstrøm for cruisebåter, men Enova har altså valgt å prioritere prosjekter som Orkanger havn i stedet. Enova-sjef Nils Kristian Nakstad begrunnet dette med at cruiseskipene må ta i bruk helt andre virkemidler for å redusere utslippene, og at landstrøm vil ha en svært liten effekt i det store bildet.

Sendte brev

Desto mer gledelig er det for folket på Orkanger at nettopp havna i Orkdal ble den store vinneren. Wenche Lund forteller at det merkes godt at Deep Energy ikke ligger til kai akkurat nå.

- Man kan ikke ha vinduene åpne om natta på grunn av støyen. I tillegg til duringa, kommer alarmene med ujevne mellomrom. Det er så godt nå, for nå ligger den ikke til kai, forteller Lund som har tatt opp problemene med den nye havnedirektøren. Og hun har allerede fått svar.

Møte etter ferien

I brevet til havnesjefen skriver Lund blant annet:

- Det har i år vært svært hyppige besøk av denne båten med motordur, gnissing, dunking, anleggstrafikk og høye alarmer, dag og natt, flere dager i strekk, og også på helg.

Havnedirektøren skriver i sitt svar at han ønsker et møte med representanter for nærmiljøet sammen med kommunen og Technip «slik at jeg som ny leder kan få en bedre og dypere forståelse av situasjonen slik dere opplever den, og slik at vi i fellesskap kan diskutere konkrete løsninger».

Havnedirektør Knut Thomas Kusslid ønsker et møte om støyproblematikken etter sommerferien. Foto: Pressefoto