Tirsdag hadde Thamshavnbanen bursdag, og riksantikvar Jørn Holme syntes det var stas å være til stede på selve 110-årsdagen for åpninga av banen.

- Jeg fredet jo selv banen i 2013, men fikk ikke vært her den gangen. Jeg var på et annet oppdrag. Derfor er det jo veldig hyggelig å komme hit på 110-årsdagen, det setter jeg pris på. Jeg kjenner anlegget fra fredingssaken, og har vært her selv med unger for 15 år siden, sier Holme, etter å ha ankommet Løkken Verk i Kongevogna fra Bårdshaug.

Sammen med en lokal delegasjon startet ferden ved Thamspaviljongen tirsdag morgen, hvor de fikk innblikk i innsatsen som er lagt ned med å hente hjem stavkirkekopien.

- Jeg ble rett og slett helt rørt da jeg møtte den gjengen som har vært over og hentet hjem Thamspaviljongen. Det var sterkt å se bildene fra USA. Det er helt unikt hva som legges ned av frivillig innsats. En slik gjeng vil jeg også være en del av når jeg blir pensjonist, sier Holme.

- Mange som vinket

Han fikk videre en spasertur til Bårdshaug stasjon med omvisning, før det ble tur med Kongevogna.

- Noe av det artigste med å kjøre banen, var så se hvor populær den er gjennom hele dalen. Det var så mange barn og voksne som vinket til oss når vi passerte. I et land med mye endring, både nye kommuner og fylker, er det viktig å ha med seg historien. Her har dere Thamshavnbanen som binder nykommunen sammen, sier Holme, og kom med en noe uhøytidelig innskytelse:

- Det kan jo tenkes at man bør utvide Thamshavnbanen helt ut til Agdenes fyr, for å binde enda mer av kommunen sammen.

Han mener Thamshavnbanen er viktig for identitet og stolthet i en region som er i endring.

- Gruvene og Thamshavnbanen har et kjempepotensial med tanke på turisme. I enkelte byer, som Bergen, er det jo nesten for mye turister. Vi må få flere til å komme hit. Det er et stort potensial til å få til bra opplegg her, sier Holme.

- Bør inn på statsbudsjettet

Under omvisninga på Orkla industrimuseum ytret museumsbestyrer Torbjørn Lefstad ønske om midler fra nasjonalt nivå. Det tok Holme med seg:

- Det gir meg en stolthet å være her på 110-årsdagen. Riksantivaren er jo ansvarlig for alle spor etter mennesker, og ikke minst for industrihistorien. Tekniske anlegg er ikke nødvendigvis pent, men like fullt kulturminner som betyr mye for dette landet. Jeg tar med meg det som direktøren sa i forhold til dette anlegget og banen. Det bør inn på statsbudsjettet. Nå kommer en ny stortingsmelding i 2020, med en ny vurdering av hvilke anlegg som prioriteres. Jeg mener dette er en god kandidat, sier Holme.

Utbyggingsplaner

Lefstad orienterte om utbyggingsplanene ved museet, hvor han håper på byggestart våren 2019. Innenfor en kostnadsberegning på 105 millioner kroner, hvorav 35 millioner er bevilget fra kulturdepartementet, skal det bli nytt bygg med verksted, vognhall, publikumsareal, arbeidsplasser og arkiv.

Ordførerne Oddbjørn Bang i Orkdal og Are Hilstad i Meldal var med på jubileumsseansen – et stasoppdrag i nydelig sommervær. De kunne fortelle at det første fellesvedtaket for Orkland var nettopp bevilgning til nytt museumsbygg, 20 millioner kroner.

- Med nybygget styrker Thamshavnbanen seg i begge ender, med Thamspaviljongen i den andre enden. Attraksjoner i begge ender styrker kulturminnet, sier Hilstad.