Orkel har helt siden oppstarten i 1949 vært et eneste langt industrieventyr. Mens det hele startet med produksjon av leketøy og sykler, ble selskapet etter hvert en pioner for utvikling, produksjon og salg av landbruksutstyr. I 1986 utviklet Orkel rundballepressa, som må kunne sies å ha revolusjonert produksjon og konservering av grovfor.

Rundballepressa skulle vise seg å bli forløperen til kompaktoren, som så dagens lys i 2004 etter at sveitsiske bønder hadde etterlyst en effektiv måte å håndtere mais som dyrefor.

Blir lyttet til

Daglig leder hos Orkel, Jarl Gjønnes, sier til ST at Orkel har, og har hatt, en langsiktig markedsstrategi. Siden 2004 har han banket på dører med kompaktoren til potensielle kunder over hele verden, og nå er stadig flere dører i ferd med å åpne seg. Det vakte stor oppmerksomhet da Orkel ble plukket ut til å delta på reise med en norsk delegasjon, ledet av statsminister Erna Solberg og utenriksminister Børge Brende, til Kina i april i år. Etter at forholdet mellom Norge og Kina hadde vært iskaldt etter at Nobelkomiteen ga fredsprisen til Liu Xiabo i 2010, skulle dette besøket varme opp forholdet og dermed berede grunnen for økt handelsvirksomhet med verdens nest største økonomi - Kina. Under besøket fikk Jarl Gjønnes to ganger anledning til å presentere Orkel for det kinesiske markedet. I Kina blir man lyttet til når man kommer med statsministeren som reisefølge, og mye tyder på at nettopp denne reisen har bidratt til at Orkel nå merker økt etterspørsel fra Kina.

- Generelt påvirkes Asia av vestlige matvaner, også Kina, og dermed spises det nå mer kjøtt, pasta og potet, noe som igjen betyr at forbruket av ris og mais som menneskemat går ned. Dette har ført til at mer av risen og maisen brukes til dyrefor, og det skjer nå en voldsom satsing på landbruket i Kina. Om det er kinabesøket med statsministeren eller om det er den generelle markedsutviklinga innen landbruket som er årsak, er vanskelig å si. Men faktum er at vi nå opplever en betydelig økt etterspørsel etter kompaktoren i Kina. Det har kommet mange bestillinger og vi ser en vekst i omsetninga, og det gledelige er at interessen ser ut til å fortsette ut i neste år, forteller Gjønnes.

USA-respons

Og det er ikke bare i Kina Orkel nå opplever økt interesse. De siste årene har Gjønnes også banket på mange dører i USA, og også der er responsen god.

- Responsen i USA er god og vi opplever nå flere bestillinger fra USA enn på lenge. Jeg har vært med så lenge at jeg vet at markedet fort kan endre seg, også til det negative. Men tegnene både når det gjelder USA og Kina er positive, sier Gjønnes, på telefonen fra nettopp Kina.

Gjønnes er nemlig nok en gang på reise i Kina, hvor han møter både eksisterende og potensielt nye kunder. I tillegg møter han Chris Rynning, som er styremedlem i det Norske handelskammeret i Kina.

- Våre møter dreier seg om hvordan meisle ut og optimalisere Orkels strategi mot det kinesiske markedet. For vi har fortsatt mange dører vi skal banke på og forhåpentlig vis åpne etter hvert, sier Orkel-sjefen.