Dagens 50-60 bompengeselskaper i Norge kan bli redusert til fem regionale bompengeselskaper.

– En slik omlegging legger til rette for økt profesjonalitet i bompengesektoren, både når det gjelder finansforvaltning og innkjøp av tjenester og utstyr, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at Samferdselsdepartementet har bedt fylkeskommunene om å gå sammen for å etablere i alt fem regionale bompengeselskaper.

Møte med fylkeskommunene

Målet med en slik endring er enkelt forklart at mer av bompengene kan gå direkte til utbygging av infrastruktur for veg- og kollektivtransport, og mindre til administrasjon.

Omleggingen er en del av regjeringens bompengereform, som legger opp til å redusere bilistenes bompengebelastning.

Departementet har tidligere i år gjennomført en møteserie der alle fylkeskommuner ble bedt om innspill til arbeidet med å omorganisere bompengesektoren.

Inndeling

På bakgrunn av disse møtene og annen kontakt, har Samferdselsdepartementet nå sendt et brev til fylkeskommunene der departementet legger til grunn oppretting av følgende fem regionale selskaper, med tilhørende fylkesvise inndeling:

* Øst: Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark

* Fjellinjen: Oslo og Akershus

* Sør/vest: Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane

* Midt: Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag

* Nord: Nordland, Troms og Finnmark

Innen oktober

Fylkeskommunene blir i brevet bedt om å samordne planlegging og forberedelser. Hver region skal blant annet ha ett felles kontaktpunkt for det videre arbeid med saken.

Det betyr at Samferdselsdepartementet vil forholde seg til fem kontaktpunkter for eierne av de framtidige bompengeselskapene, og ikke nitten som i dag.

Departementet ber ellers om en orientering om hvordan man i den enkelte region arbeider med forberedelser for oppretting av regionale bompengeselskap. En slik statusrapport skal sendes til departementet innen utgangen av oktober i år.

Rammebetingelser

Samferdselsdepartementet vil om kort tid komme nærmere tilbake til rammebetingelsene for de framtidige bompengeselskapene.

Disse rammebetingelsene bygger på de overordnede prinsipper som ligger til grunn for bompengeinnkrevingen og formålet med omorganiseringen av bompengesektoren.

Det skal ikke forekomme kryss-subsidiering mellom de ulike prosjektene, og det skal ikke være krav om avkasting og utbytte til eierne, men et økonomisk mål om at hvert selskap skal gå i balanse.

Lavere bompengesats

Som en del av bompengereformen, vil regjeringen også etablere en statlig rentekompensasjonsordning for bompengeselskapene. Det vil også bidra til lavere bompengesats for bilistene.

– En forutsetning for å delta i denne ordningen er at dagens bompengeselskap innlemmes i de nye regionale bompengeselskapene, sier samferdselsministeren.

PS! Svinesundsforbindelsen er heleid av den norske stat og er et fellesprosjekt mellom norske og svenske myndigheter og reguleres av en egen landsavtale. Selskapet holdes derfor utenfor reformen i denne omgang.