I 1986 utviklet Orkel rundballepressa, som raskt revolusjonerte produksjon og konservering av dyrefôr. Rundballepressa skulle vise seg å bli forløperen til kompaktoren, som så dagens lys i 2004 etter at sveitsiske bønder hadde etterlyst en effektiv måte å håndtere mais som dyrefor. Siden har daglig leder hos Orkel, Jarl Gjønnes, banket på dører med kompaktoren til potensielle kunder over hele verden. I april i fjor fikk Gjønnes muligheten til å åpne mange dører da Orkel fikk være med en norsk delegasjon til Kina, ledet av statsminister Erna Solberg og daværende utenriksminister Børge Brende. Delegasjonen hadde blant annet som mål å gjenåpne handelen med Kina, etter at det ble nærmest full stopp etter at Nobelkomiteen ga fredsprisen til Liu Xiabo i 2010. Besøket bar raskt frukter, da Gjønnes i etterkant av besøket fikk bestilling på tre kompaktorer på Facebook, noe som aldri hadde skjedd før.

Familieeide Orkel har eksistert siden 1949. Mye av årsaken til at bedriften har lyktes så godt så lenge, er at bedriften alltid har vært framoverlent og satset mye på innovasjon. Fokuset har vært rettet mot å kunne tilby produkter som dagens, og ikke minst morgendagens, marked etterspør. Tidligere denne uka ble det kjent at Orkel mottar 16 millioner kroner i forskningsstøtte fra forskningsrådet. Pengene skal brukes til å optimalisere bedriftens digitale markedsføringsstrategi. For å lykkes, trekker Orkel til seg ekstern fagkompetanse. De søker støtte og hjelp fra ekspertene. Dette viser hvor framoverlent bedriften er. Knapt et år etter at Orkel mottok de første bestillingene på Facebook, er bedriften allerede i gang med å utvikle digitale markedsvføringsverktøy som kan banke på dører mer effektivt enn noe annet. Orkel nøyer ikke seg med å være i førersetet bare med produktutvikling, bedriften vil også være i tet når det gjelder digital markedsføring mot et internasjonalt marked.

Flere bedrifter tenker nok som Orkel. Men det som skiller Orkel fra mange, er at fannremsbedriften lykkes veldig godt. Og fredag kunne Orkel slippe en nyhet som bekrefter bedriftens evne til å skape nye suksesser. Jarl Gjønnes kunne med et smil om munnen avsløre at Orkel har mottatt bedriftens største enkeltbestilling gjennom tidene. Kineserne har bestilt 34 kompaktorer, og ordren er verdt hele 60 millioner kroner. Og framoverlent som Orkel er, er det allerede bestemt å bygge en ny monteringshall på 1500 for å møte etterspørselen som forventes å øke. Orkel er en hjørnesteinsbedrift alle orkdalinger har god grunn til å være stolt over. Gratulerer!

Foto: Silje Asbjørnsen