Elbilene utgjorde 64,5 prosent av nybilsalget i Norge i 2021, mens salget av elektriske motorsykler og mopeder er fortsatt beskjedent.

I en pressemelding sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) at regjeringen vil kutte utslipp gjennom å elektrifisere transportsektoren.

— Vi er allerede et foregangsland når det gjelder elbiler, og vi bygger nå ladeinfrastruktur over hele landet. Dette nye støttetilbudet fra Enova skal gjøre det enklere for de som ønsker å kjøpe moped eller motorsykkel å velge et utslippsfritt alternativ, skriver Eide i pressemeldingen.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Stortinget

Enova er en pådriver for at Norge skal nå klimamålene for 2050. Målet med støttetilbudet for elektriske mopeder og motorsykler er å stimulere til raskere teknologiutvikling og øke tilgjengeligheten i markedet.

— De største utslippene vi har som privatpersoner kommer fra transport, og skal vi nå klimamålene må dette endres, sier Anna Theodora Barnwell, markedssjef i Enova SF.

Ved nysalg på moped og motorsykkel, har moped størst utslippsfri markedsandel med 34 prosent i 2021. For lett- og tung motorsykkel er markedsandelen fire prosent.

Klimautslipp

For lett el-motorsykkel kan man få 15.000 kroner i støtte, og for tung el-motorsykkel kan man få 25.000 kroner.

Hvis man skaffer seg en el-moped kan man få 3500 kroner i støtte, hvis modellen er nyregistrert etter 22. mars 2022.

Målet er at kjøretøyene som selges framover i størst mulig grad skal være elektriske, og at det vil bidra til at mest mulig av transporten er uten klimautslipp.