I november hvert år er mannens helse, og spesielt prostatakreft, i søkelyset. Mange menn lar barten gro for å skape oppmerksomhet om menns helse og prostatakreft.

Ordet Movember er en sammenslåing av ordene «november» og «moustache». Barten er aksjonens symbol. Den er også ment å være en døråpner for å få menn til å skulle snakke om egen helse.

70 prosent av overskuddet som samles inn i Norge går til norske forskningsprosjekter for prostatakreft. De resterende 30 prosent går til Global Action Plan, som gir støtte til gode forskningsprosjekter i hele verden.

Den første Movember-barten så dagens lys i Australia i 2003. Det hele oppstod som en utfordring blant 30 venner etter at fire av disse hadde hatt en samtale om barter og 70-tallsmote over noen øl på en bar.

Bartegroingen til de originale 30 movemberbrødrene genererte mye oppmerksomhet. I 2004 bestemte de seg for å gjøre det til en årlig tradisjon og bruke oppmerksomheten til å samle inn penger til forskning og sette fokus på prostatakreft, da det var lite bevissthet rundt denne sykdommen.

Siden den gang har mer enn fire millioner menn verden rundt grodd en registrert bart i Movember og samlet inn penger til kreftforskning.

Movembers deltakere har totalt samlet inn over 3 294 milliarder kroner og har finansiert over 800 forskningsprogrammer i 21 land.

Mange som gror bart i november legger ut bilde av barten sin på Movembers hjemmeside. Der er det i tillegg mulig å donere penger til Movembers arbeid med å sette menns helse på dagsorden.

Men: 1. desember tas barberhøvelen frem. Da blir det takk og farvel til barten.

I tillegg til Movember, har vi No-shave November, hvor menn lar all hårvekst i ansiktet gro, ikke bare mustasjen. Der kan også kvinner delta, ved å la håret gro på leggene og under armene.

ST vil gjerne vise fram Movember-bartene i vårt distrikt. Bildet sender du til nyhets.redaksjonen@avisa-st.no eller via MMS til 23 99 der du merker bildet «st bart».