Ordfører Oddvar Indergård i Agdenes sier mobbing tas på alvor. Han er tilfreds med måten kommunens skoler håndterer dette på.

Tirsdag omtalte ST den siste elevundersøkelsen som Utdanningsdirektoratet står bak, hvor Agdenes endte opp med 26,1 prosent som sier de mobbes på 7. trinn. I fjor lå tallet på 17,2 prosent.

- Hvordan reagerer du på at Agdenes får høye tall i undersøkelsen for andre år på rad,?

- Jeg reagerer først og fremst på overskriftene ST lager i en sånn sak. Ellers vil jeg si at vi tar mobbing på alvor. Lensvik skole har tatt dette skikkelig på alvor, og tallene som gjaldt for høsten i fjor tilsvarer ikke de mobbetallene vi har nå. Måten slike undersøkelser gjøre på kan være noe tilfeldig. Enkelte skoler framstår med null mobbing, men det er ikke tilfelle. All statistikk kan være misvisende. Men, når det er sagt: Vi som skoleeier og skolene selv tar veldig sterk avstand fra mobbing. Alle krefter er satt inn på å mobilisere mot mobbing, sier Indergård.

- Alle trives på skolen

Onsdag i neste uke skal formannskapet i Agdenes få en orientering av rektorene angående svarene i elevundersøkelsen.

- Mener dere politikere at det jobbes godt med mobbeproblematikk i kommunen?

- Ja. De tilbakemeldingene vi får er at det jobbes målrettet og godt, med gode resultater. Det er akkurat sånn vi vil ha det, sier Indergård, og legger til:

- Hva er mobbing? Tallene for tilfredshet og trivsel i skolen er høye, alle trives på skolen. Da er det litt misvisende med de mobbetallene som presenteres, sier Indergård.

Store utslag

- I fjor ble høye mobbetall forklart med at det var utfordringer på det aktuelle trinnet som ble målt. Men hva tenker du om at tallet er enda høyere i år, når nye elever har tatt undersøkelsen?

- Jeg er overbevist om at mobbeproblematikken er tilsvarende den man ser på alle skoler. Men når det er små kull blir enkelte fritatt fra å offentliggjøres. Vi får store utslag prosentvis når klassene er små, men jeg tror ikke noen skoler er mobbefrie. Det kan også være at elever skremmes fra å krysse av for at de mobbes, fordi de ser hvilken oppmerksomhet det får når tallene offentliggjøres, sier han.

- Kan ikke offentliggjøringa til Udir bidra til at elevene blir tatt på alvor og får hjelp?

- Vi har sett at det også kan slå galt ut. Situasjonen kan også forverre seg for enkeltpersoner. Men vi lykkes med å ta dette på alvor. Tilfredsheten er høy når det jobbes med mobbing. Vi har heller ikke digital mobbing, som er kjempeutfordrende mange plasser. Det kan tyde på at de unge har lært seg å bruke mobilene på fornuftige måter, sier Indergård.

Terging?

Ifølge tallene som ble lagt fram for politikerne i hovedutvalg oppvekst og levekår forrige uke, er det mellom 60 til 80 prosent av elevene på hvert klassetrinn som sier at de ikke blir mobbet i det hele tatt. De elevene som har krysset for at de blir mobbet «en sjelden gang», er ikke tatt med i tallene som offentliggjøres. I en av klassene som ikke er med i Udir sine tall, oppgir 40 prosent av elevene at de mobbes «en sjelden gang».

- Er det urovekkende at 60 til 80 prosent på hvert trinn sier at de ikke mobbes i det hele tatt, mens resten fordeler seg fra «en sjelden gang» til «flere ganger i uka»?

- Spørsmålet er jo hva som oppfattes som mobbing. Er det god, gammeldags terging, som vi kalte det før? Signalene vi får fra skolen er uansett gode, og vi håper å få dette bekreftet i møtet på onsdag. Vi avventer orienteringa da, men det jeg hører er at det allerede jobbes godt internt med dette, sier Indergård.