Du har eller vil sikkert komme opp i en situasjon hvor det du har kjøpt ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet og andre egenskaper du og selger har avtalt. Avviker varen fra det avtalte, avtaleavvik, vil varen som hovedregel ha en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven av 2002. For at forbrukerkjøpsloven skal komme til anvendelse, er det en forutsetning at du har kjøpt gjenstanden som forbruker og ikke som næringsdrivende.

Det foreligger ikke en mangel hvis avtaleavviket skyldes noe du har gjort eller unnlatt å gjøre, eller andre forhold som du er ansvarlig for. Foreligger det derimot en mangel, kan du på nærmere vilkår;

a) Holde kjøpesummen tilbake.

- Tilsvarende den sum som gir tilstrekkelig sikkerhet for kravet ditt.

b) Velge mellom retting (reparasjon) og omlevering (få en ny vare).

- Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

c) Kreve prisavslag.

d) Kreve heving.

- Unntak: Når mangelen er uvesentlig.

e) Kreve erstatning.

- Du kan kreve erstatning for tap du lider som følge av at salgsgjenstanden har mangel.

Forbrukerens krav på prisavslag eller heving kan selgeren unngå ved å tilby retting av mangelen eller å tilby en ny vare. Dette må skje uten opphold.

Videre har ikke selger rett til å forsøkte retting mer enn to ganger, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Dersom det foreligger en mangel ved gjenstanden, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon). Reklamer skriftlig, det kan lønne seg i ettertid. Fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at du overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke når selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid enn to/fem år.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Advokatfullmektig Hans Petter Wisth

Advokatfirmaet Krogstad ANS