Etter at E39 Høgkjølen-Harangen åpnet i 2. oktober i fjor, ble fylkesvei 714 på strekningen Gangåsvassbygda-Råbygda-Shell på Bårdshaug oppklassifisert til europavei. Samtidig ble E39 fra Best-stasjonen på Fannrem ned til Shell-stasjonen på Bårdshaug nedklassifisert til fylkesvei 65.

Det er estimert at 90 prosent av trafikken over Søvasskjølen nå kjører E39 Høgkjølen-Harangen i stedet for den gamle traseen via Svorkbygda, Hemneveien og ned til Fannrem.

Veien gjennom Skjenalddalen har hele tida vært en såkalt hvit vei. Det betyr at det er en vintervei, dekket av snø og is. Og her blir det ikke saltet, men strødd. Krav: Det skal være mulig å kjøre greit på vinterveien i 80 km/t.

Les også: Denne mannen hater salt på veiene

Men fra kommende vinter blir det endring på denne strekningen. Nå blir det en svart vei. Det betyr salting.

- Strekningen fra rundkjøringa på Fannrem via Shell Bårdshaug, ut til Råbygda, gjennom Skjenalddalen og opp til Stokkhaugen ved Gangåsvatnet, vil denne vinteren bli en såkalt saltrode. Tidligere har det kun vært krav om strøing her, forteller Bjørn Erik Storstein, byggeleder i Statens vegvesen.

Les også: NCC overtar veiansvaret

Det er NCC som har entreprenørkontrakten med vegvesenet fra 1. september 2017 til 31. august 2022. De to siste femårsperiodene har Mesta hatt ansvaret.

Storstein forteller at det er små endringer når det gjelder kravene for drifts- og vedlikehold i denne kontrakten sammenlignet med tidligere.

PS! Trafikkmengden på fylkesvei 65 fra Best-stasjonen på Fannrem ned til Shell-stasjonen på Bårdshaug, er fortsatt såpass stor at det skal saltes der.