Det sier leder i Orkladal næringsforening, Ove Snuruås, som bruker kraftutrykk når han skal beskrive sin reaksjon på nyheten om at E39 kan bli stengt i ett år.

Som følge av EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift varslet Statens vegvesen i 2016 om at alle norske tunneler skulle oppgraderes og rehabiliteres. Blant dem også de fem tunnelene på E39 mellom Klett og Orkanger. Arbeidet skulle vært påbegynt i februar 2017, og være avsluttet i løpet av 2018. For å spare tid – og penger – er prosjektledere i Statens vegvesen bedt om å utrede muligheten for å stenge E39 helt, og omdirigere trafikken via den gamle fylkesvei 6642 i stedet.

- Det vil i så fall være en tragedie for vårt samfunn, sier Snuruås.

Snuråas hadde ikke hørt om forslaget før ST kontaktet ham torsdag ettermiddag. Han reagerte nærmest med vantro.

- Ei stenging vil føre til dramatiske konsekvenser for næringslivet både i vår egen region og regionene rundt. Nå er det ikke lenge siden bomstasjonene på E39 ble tatt ned, og næringstransporten fikk endelig redusert kostnadene noe. Hvis næringslivet nå må ta ei ny belastning med økte kostnader som følge av veistenging, så vil det være meget dårlige nyheter. Vi må derfor ta kraftige tak sammen, slik at vi klarer å overbevise veimyndighetene at stenging ikke er et alternativ, sier Snuruås, som stiller seg tvilende til om stenging og omkjøring langs fylkesvei 800 i hele tatt vil være mulig.

- Med tanke på den trafikkøkninga som har vært siden nye E39 ble åpnet, så ser jeg vanskelig for meg at det vil være mulig å sluse så mye trafikk langs gamle E39.