Orkanger

I dag melder yr.no om lettskyet og flau vind hele dagen. 6 grader i formiddag, 7 i ettermiddag, og 8 i kveld.

Torsdag meldes det om lettskyet, 5 grader og flau vind natt og morgen, skyet og 3 på formiddagen, regn og 11 på ettermiddagen, og skyet og lett bris på kvelden.

Fredag meldes det om regn, 12 grader og laber bris natt og morgen, skyet og 10 på formiddagen, 11 og lett bris på ettermiddagen, og 12 og flau vind på kvelden.

Løkken Verk, Rindal, Rennebu, Lensvik, Kyrksæterøra, Krokstadøra og Børsa

På Løkken meldes det om lettskyet til skyet og 1 grad kaldere i dag, 3 grader kaldere til 1 varmere og vindstille til lett bris torsdag, og skyet til lettskyet og 4 grader kaldere til 1 varmere fredag.

I Rindal meldes det om lettskyet til skyet, 1 grad varmere til 3 kaldere og vindstille til svak vind i dag, skyet til regn, 3 til 2 grader kaldere og flau vind til laber bris torsdag, og 4 grader kaldere til 1 varmere og laber bris til vindstille fredag.

I Rennebu meldes det om lettskyet til skyet og 2 til 3 grader kaldere i dag, 5 til 1 grader kaldere torsdag, og lettskyet til skyet og 5 til 6 grader kaldere fredag.

I Lensvik meldes det om 1 grad varmere og svak vind i dag, 1 til 2 grader kaldere og flau vind til laber bris torsdag, og 3 til 1 grader kaldere og laber bris til vindstille fredag.

På Kyrksæterøra meldes det om 2 til 1 grader varmere og svak vind i dag, skyet til regn, 2 grader kaldere til 1 varmere og flau vind til laber bris torsdag, og 3 til 1 grader kaldere fredag.

På Krokstadøra meldes det om 1 grad kaldere og svak vind i dag, 1 grad kaldere til 1 grad varmere og flau vind til laber bris torsdag, og 3 til 1 grader kaldere fredag.

Og i Børsa meldes det om svak vind i dag, 1 grad varmere torsdag, og skyet til lettskyet og 1 grad varmere fredag.

Musikk

I dagens Vær-Sjur skal det handle om et album av et av minefavorittband. Albumet passer visstnok godt om man synkroniserer det med en filmfra 1939 og skrur av lyden på filmen (skjønt, det kan hende det er en del tro,håp og syre med i bildet), og har blitt covret av mange band, deriblant TheFlaming Lips med venner, The Easy Star All-Stars og Dream Theater. I dag skaljeg ta for meg Pink Floyds «The Dark Side of the Moon» fra 1973.

«Speak to Me» åpnerballet og er kreditert ene og alene til trommeslager Nick Mason, som vanligvisikke skrev noe særlig med sanger. Han kalte komposisjonen for en «fargelyd-montasje».Roger Waters påsto i ettertid at det var en gave fra ham til Mason, noe somikke akkurat hjalp på relasjonene innad i bandet. FørTDSotM-live-fremføringene, var det bare lav tromming og hjerteslag, fulgt avlyder som kan få en person til å bli gal. Diverse småsnakk, en tikkende klokke,et kassaapparat, klingende mynt, synthesizer, og på slutten, et skvær gærentskrik. For øvrig fremført av Clare Torry, som også bruker stemmen sin på enannen sang på plata. Det var bandets turné-manager, Peter Watts, som kom medden gale latteren. Han er for øvrig den avdøde faren til skuespiller NaomiWatts.

«Breathe (In The Air)»er sang om en gammel mann som forteller et spebarn at det må puste. Hanforteller barnet om det uheldige arbeidslivet det vil ha når det vokser opp: «Run rabbit run / Dig that hole, forget thesun». Sangen impliserer at vi må overkomme disse beskjedene og gjøre detsom inspirerer oss. Hviskingen som kan høres gjennom sangen er referanser tilSyd Barretts galskap, i følge David Gilmour da han ble intervjuet om albumet.

«On the Run» tar forseg presset med å reise, noe Rick Wright ofte sa at kunne frembringe en fryktfor døden. Siden hovedinstrumentet i sangen er synthesizer, regner mange densom et av de tidligste techno-sangene, personlig synes jeg at det er å dra detlitt vel langt. Synthesizer-delen består for øvrig av fem noter som blirrepetert i høy hastighet. Interessant nok bruker Chicago Bulls sangen for åintrodusere besøkende lag de spiller mot.

«Time» er en sang somhandler om hvordan tiden bare kan forsvinne, helt uten at vi merker det, og daer det plutselig for sent. Roger Waters fikk ideen til sangen da han oppdagetat han ikke lenger planla for livet, men var midt oppi det. Han hadde akkuratfylt 28, noe som ikke lover godt for meg. Da de kom opp med konseptet foralbumet, ville de utforske presset livet gir deg gjennom sanger. Denne sangenstema er dødelighet. Sangen starter for øvrig med lag på lag med klokkelyder,som lydmannen deres, Alan Parsons, tok opp hver for seg i antikvitetsbutikker,for så senere å mikse dem sammen. Meningen var egentlig å teste et nytt,kvadrofonisk lydsystem, men i stedet ble introen til sangen.

«The Great Gig in the Sky»er en sang skrevet av keyboardist Richard Wright, som handler om livet og hvordandet gradvis nærmer seg døden. Derav den mer intense og aggressive førstedelenmed en person som nekter å forlate livet stille og rolig. Den andre halvdelener enklere, hvor den døende gir seg til det uunngåelige og forsvinner. I etintervju gjort med Mojo i 1998, sa Wright at noe av det verste med å være i etband er den voksende frykten for å dø, med tanke på all ferdselen med fly og påamerikanske og europeiske motorveier. Da de holdt på å lage sangen, kom de fremtil at de trengte en kvinnevokal, og da kom Parsons med tidligere nevnte ClareTorry. Hun var egentlig negativt innstilt til det hele da hun ikke likte PinkFloyd noe særlig, men lot seg etter hvert overtale. Etter to og et halvt opptakfølte hun seg ferdig, tok sin £60 og gikk, med inntrykket om at hun ikke haddeoverbevist og at opptakene hennes ikke ville bli brukt. Bandet hadde derimotblitt så overveldet av hvor bra det ble, at de ikke hadde klart å uttrykke segordentlig, og det var ikke før hun så albumet i en lokal platesjappe og sånavnet sitt, at hun oppdaget hvor godt de hadde likt det.

«Money» er en sangsom handler om alt det dårlige penger kan føre til. Ironisk nok var sangen medpå å gjøre at Pink Floyd tjente bøttevis med penger, da albumet solgte over 34millioner kopier. En vanlig feiloppfatning er at det er en hyllest til penger,og at linja «Money, it’s a gas» betyrat penger er en svært god ting. I tillegg til en heidundrende gitarsolo, harden også en av de mest framifrå saksofonsoloene (for øvrig spilt av Dick Parry)jeg vet av. Linja «Money, so they say, isa root of all evil today» er en omskrevet linje fra det nye testamentet. Paulus’første brev til Timoteus, 6:10 «For the love of money is a root of all kinds ofevil».

«Us and Them» er enannen sang med flott bruk av Parrys saksofon. Så vakkert, det er som om detstår en engel på en regnsky og spiller. Sangen begynte som et pianostykkeskrevet av Wright, som kom opp med den mens han laget musikk til lydsporet tilfilmen «Zabriskie Point» fra 1970. Den kom ikke med på lydsporet, men bleomarbeidet og kom med på dette albumet i stedet. Sangen ble avslått av filmensregissør for å være «vakker, men for trist … Den får meg til å tenke på kirken».Før Parsons begynte å arbeide på dette albumet, hadde han jobbet med TheBeatles’ «Abbey Road»-album, og noen av produksjonsteknikkene han brukte lignerpå de fra «Abbey Road», særlig mot slutten av albumet. Som for eksempel «SunKing».

«Any Colour You Like»er en sang hvis tittel ofte er tilskrevet Henry Fords kommentar om Ford modellT; «You can have it any color you like …as long as it’s black», noe som i følge bandet er helt feil, da tittelenkommer fra en av deres gamle turné-managere, Chris Adamson, som ofte sa det omgitarer «Any colour you like, they’re allblue». Sangen er en instrumental som ligner litt på «Breathe», og derforofte blir kalt «Breathe (2nd reprise)».

«Brain Damage» er en sang som sannsynligvishandler om det å være sinnssyk, noe bandet var svært kjent med, grunneteks-bandmedlem og grunnlegger av Pink Floyd, Roger Keith «Syd» Barrett III,sine eksperimenter med hallusinogene droger på slutten av 60-tallet, noe somledet ham inn i det som til slutt skulle bli hans fall. Mange regner dennesangen og den neste som én sang, da de sklir sømløst inn i hverandre. Mangeradiostasjoner spiller sangene som én sang. Linja «You raise the blade, you make the change» referer til frontallobotomi, mens linja «And if the band you’rein starts playing different tunes» referer til Barrett, som under «episodene»sine mot slutten av tiden i bandet spilte feil sanger i forhold til hva restenav bandet spilte.

«Eclipse» er sistesang på albumet og glir sømløst over fra forrige sang, noe som betyr at om dustarter rett på sangen, vil det høres litt rart og brått ut. «Brain Damage» og «Eclipse»– når satt sammen til en sang – er ofte kreditert under navnet «The Dark Sideof the Moon», noe som klart og tydelig er helt feil, men hva skal man gjøre medfolk som ikke vet bedre? Den ukorrekte sangtittelen kommer både fraalbumtittelen, og fra en av linjene i «Brain Damage», «I’ll see you on the dark side of the moon». På slutten av sangenkan man for øvrig høre – veldig svakt vel og merke – en orkestral versjon av TheBeatles’ «Ticket to Ride» i høyre kanal. Det anbefales å bruke hodetelefoner ogskru ned bassen for å få hørt det. Roger Waters intervjuet mange forskjelligefolk for å ha forskjellige lydsnipper til sangene til dette albumet, og en avde mest kjente linjene fra sangen, er også den som avslutter den sammen medhjerteslagene. Waters spurte dørmannen i Abbey Road Studios – Gerry O’Driscoll –«What is ‘the dark side of the moon?»,og han svarte «There is no dark side ofthe moon, really. Matter of fact, it’s all dark. (The only thing that makes itlook light is the sun)».

Spillelister

Wimp

Spotify