Snillfjord

Ordfører John Lernes i Snillfjord har ingenting imot elbiler, men han er imot at de får kjøre gratis gjennom bomstasjonene.

Frykter mindre vei

— Ut fra dagens situasjon, vil bompengeinnkrevinga på Fv 714 oppleve et inntektsbortfall på ca. 40 millioner kroner på grunn av at elbilene slipper å betale bompenger. Men dette er altså dagens situasjon. Bompengeinnkrevinga skal vare i en 15-årsperiode, og andelen elbiler blir stadig større. Derfor vil inntektsbortfall også bli bare større og større, sier John Lernes.

— Hvilke konsekvenser får det?

— Det betyr at såkalte marginalprosjekter faller bort. Det er flere små strekninger og småetapper på Fv 714 som ikke er påbegynt. Vi frykter at disse må ut av planene, og vi får en mindre utbygging av veien enn det som opprinnelig var planen. Hvis ikke må staten inn og kompensere det inntektsbortfallet vi får som følge av at elbilene kjører gratis.

Enstemmig kommunestyre

Han har støtte fra et enstemmig kommunestyre i Snillfjord når det gjelder elbil-politikken og bompenger. Kommunestyret har derfor kommet med følgende uttalelse til Trøndelag fylkeskommune i forbindelse med trinn 2 og bompengesøknaden:

«Snillfjord kommune anmoder Trøndelag fylkeskommune om å se på muligheten for at elbilene betaler en viss andel av bompenger, da Snillfjord kommune er bekymret for inntektene i 15-årsperioden, da elbiler øker sterkt».

Ulogisk og urettferdig

— Vi mener altså ikke at elbiler skal ha full belastning på bompenger, men at de får kjøre gratis er ulogisk. De bruker og sliter på veiene akkurat like mye som andre biler, sier Lernes.

Ordninga er ikke bare ulogisk, mener ordføreren. Den er også urettferdig.

— Det er enkelt å se at dess større andel vi får av elbiler, blir den økonomiske belastninga på dem som eier biler som går på vanlig drivstoff, enda større. Det er derfor flere grunner til at eiere av elbil må bidra, sier han.

Forstår bekymringen

Karin Bjørkhaug, nestleder i hovedutvalg for transport i Trøndelag fylkeskommune, sier for det første at fylkespolitikerne ikke kan gjøre noe med bompengeinnkrevinga.

— Disse bestemmelsene er styrt av en stortingsproposisjon, så her er det Stortinget som bestemmer betingelsene. Motsatt er det når det gjelder ferjer. Der er fylkeskommunen takstmyndighet, så derfor har vi innført full pris på billetten på Flakk-Rørvik, men ikke bomfritak, sier Bjørkhaug.

Hun sier hun har forståelse for Snillfjords bekymring.

— Som Lernes sier, så kan vi komme i en situasjon der det ikke blir rom for marginalprosjekt som følge av inntektsbortfall. Når det er sagt er dette litt todelt; jeg er for elbiler med tanke på klima og reduserte utslipp, men jeg er bekymret for at det kan få konsekvenser for infrastrukturtiltak, sier hun.

Skeptisk til kompensasjon

Det eneste som kan «redde» bompengefinansieringa på Fv 714, er iverksettelse av nye regler.

— Det er ei utredning på gang som sier noe om at det kan bli halv bompengesats for elbiler. Da vil du som elbil-eier fortsatt ha en fordel, men ikke så stor som nå. Jeg har liten tro på at staten kommer inn med midler for å kompensere inntektsbortfallet. Det har vi dårlige erfaringer med, sier Bjørkhaug.

— Når kan disse endringene bli gjennomført?

— Det er uvisst, men jeg er sikker på at de kommer i god tid før 15-årsperioden for bompengeinnkreving utløper.

Stopper trafikken

John Lernes har likevel vært med på et vedtak om å stimulere til økt bruk av elbil gjennom Snillfjord. Kommunestyret har vedtatt å bygge ladestasjoner for elbil på Krokstadøra (se egen sak).

— Jeg tror det vil ha en positiv effekt for butikken, og med tanke på at det kommer en ny vei forbi Krokstadøra vil det være viktig for å få trafikken til å stoppe. Den nye veien vil gå ca. to og en halv kilometer fra Krokstadøra, mot ca. 50 meter i dag, sier Lernes.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Karin Bjørkhaug har liten tro på statlig kompensasjon av inntektsbortfallet. Foto: Pressefoto