Det er selskapet Nye veier som har lagt frem en rapport som beregner produktivitetseffekt for veiutbyggingene de har ansvar for.

Ny E6 sør vil være 4,4 kilometer kortere enn dagens trasé, og er estimert til å ha 17,2 minutter kortere reisevei, en besparelse på 29 prosent. Investeringskostnadene på E6 sør er estimert til 1, milliarder kroner og det vil ta fire år å gjennomføre utbyggingen.

I rapporten, som er utarbeidet av Menon Economics, gjennomføres det en alternativ analyse til de tradisjonelle nytte-kostnadsanalysene på veg. Målet er å bedre Nye Veiers beslutningsgrunnlag angående prioriteringslisten over de fempotensielle veiutbyggingene de har ansvar for. Dette gjelder blant annet E6 nord og E6 sør i Trøndelag, skriver Rennebunytt.

Trond Jære i Byggvei.no sier at innspart kjøretid vektlegges tungt av Nye veier. Den nye rapporten som er utarbeidet viser kort oppsummert at bilistene sparer mer i reisetid ved utbygging av E6 sør fremfor E6 nord.

Het potet

E6 nord er egentlig to utbygginger, men omtales av Nye veier som én samlet utbygging. En samlet utbygging mellom Ranheim og Åsen vil gi en besparelse på 11,6 minutter i kjøretid. Mellom Ranheim og Værnes spares det bare to minutter, mens det på strekningen Ulsberg–Melhus vil spares hele 17,2 minutt.

Da er det tatt utgangspunkt i at alle kjører den tillatte fartsgrensen som gjelder for strekningene. I en kommentar sier Trond Jære at det langs E6 sør neppe kjøres opp til fartsgrensene på grunn av den dårlige og svingete veien og flaskehalsen Stavåbrua.

Stavåbrua er blitt en het potet i vurderingen om E6 sør bør prioriteres høyere.

- Brua er et kritisk punkt, og hvis den må stenges er det ingen sikker omkjøringsvei. Å kjøre om Skogen er ikke noe alternativ, så da er eneste alternativ om Røros, sier Jære.

Jære føler at de kommer stadig nærmere for å bli hørt av Nye veier.

Flaskehalser

Roar Melum i Norges Lastebileierforbund sier til Trønderbladet at

50 prosent av godsmengden i Midt-Norge fraktes langs E6 sør. Han mener at Nye veier så langt ikke har tatt hensyn til den positive effekten for godsnæringen en ny E6 sør vil gi.

- E6 Sør har flaskehalser det er til å få hjerteinfarkt av. Blir det stengt i Soknedal og på Stavåbrua, blir det veldig lange omkjøringsveier. Fylkesvei 30 om Røros er veldig sårbar på grunn av rasproblematikken. Vi snakker om kun 12 mil ny vei, sier Melum til Trønderbladet.