Fornøyde reisende til tross: Thamshavnbanen har ikke nådd ambisjonen om å øke antall passasjerer ved den historiske jernbanen.

Kommende helg er det siste helg med ordinært rutetog mellom Bårdshaug stasjon og Løkken verk for Thamshavnbanen.

Klarer ikke vekst

Leder ved Orkla industrimuseum, Torbjørn Lefstad, sier det har vært en OK sesong.

- Men det ser ikke ut som at vi klarer noen vekst i forhold til i fjor, sier Lefstad.

Da banen hadde sesongåpning i juni med historiske kostymer og veteranbilopptog, uttalte leder for Thamshavnbanens venner, Inge Helgeton, at de ønsket mer oppmerksomhet rundt banen.

- Thamshavnbanen er en turistmagnet. Men vi tror den har et enda større potensial. Vi vil gjerne at flere fra Trondheimsområdet skal bli oppmerksom på jernbanen. Vi har også et ønske om at Svorkmo skal komme mer fram i lyset, sa Helgeton.

Les også: Guttedrømmen gikk i oppfyllelse

Har kapasitet

Det har de altså ikke lyktes med i sommer, noe Lefstad ikke er fornøyd med.

- Vi er ikke fornøyd. Vi ønsker jo egentlig en vekst, og vi har kapasitet til det.

Publikumstallene for jernbanen avspeiler i stor grad også besøkstallene ved gruven og museet på Løkken. Lefstad innrømmer at de fortsatt har en veg å gå når det gjelder å gjøre turistattraksjonen mer kjent.

- Vi klarer ikke å være så kjent som vi hadde ønsket. Det handler nok både markedsføring og om videreutvikling av innholdet, sier Lefstad, som ennå ikke har de endelige besøkstallene for museet og banen klare.

Les også: Lyktesafari og fyrsetting

Beskjedent samarbeid

- Hva sier passasjerene?

- Vi får stort sett gode tilbakemeldinger. Det virker som at folk flest er fornøyd, sier Lefstad.

Heller ikke samarbeidet mellom Bårdshaug herregård, Orkla industrimuseum og SANS AS (Bergmannskroa) om opplevelsespakker har gitt synlige resultater for Thamshavnbanen, ifølge Lefstad.

- Det har vært et beskjedent samarbeid som ikke har gitt det store utslaget for oss. Men dette prosjektet er ikke avsluttet, og vi ønsker å videreutvikle samarbeidet, sier Lefstad.