I september lanserte Håvard Stiklestad og Øystein Kvåle Thamsakevitten. Det skjedde på toglinja til Thamshavnbanen på kommunegrensa mellom Meldal og Orkdal. Akevitten ble meget godt mottatt av lokalbefolkningen og akevitten som ble tappet på i alt 3 500 nummererte flasker med etikett der Christian Thams og hans virke ble kort presentert, ble raskt revet bort fra polhyllene. Nå har det blitt produsert 3000 nye flasker av den lokalinspirerte akevitten.

- Det har gått bedre enn forventet. Det selges fortsatt jevnt og trutt på polene, men det går nok mest på polet på Amfi. Akevitten har blitt godt mottatt både av folket her og av det norske brenneri som har hatt den med seg på flere store nasjonale messer, sier Øystein Kvåle.

Nå blir det øl

Nå har duoen Stiklestad og Kvåle bestemt seg for å lansere øl også.

- Øl er på en måte en naturlig følgesvenn til akevitt, så vi følte det var naturlig. Vi ser at interessen for øl har skutt til vers de siste årene og vi ønsker å være med, sier Kvåle.

Ølet er i likhet med akevitten inspirert av den lokale industrihistorien i dalføret. Navnet på ølen skal hete Gottes Glück. Direkte oversatt til norsk betyr det guds lykke, men det er også navnet på funnstedet til gruvene på Løkken.

Snart i salg

- Vi er fortsatt i en strategisk prosess, men det ligger an til at vi skal produsere en pale ale. Vi håper at ølet skal være klart til turistsesongen starter i månedsskifte april/mai. Vi mener vi har funnet en god samarbeidspartner i Røros Bryggeri og mineralvannfabrikk. Også de tufter produksjonen noe av produksjonen sin på gruvedriften på Røros, så det passer fint, sier Kvåle.

Stor konkurranse

De siste årene har det blitt lansert en rekke nye ølsorter og det er vanskelig å komme gjennom nåløye, men Kvåle er ikke bekymret for det.

- Ølet vi skal produsere er et slags allround øl som både kan drikkes alene, men også passer veldig bra til flere forskjellige matsorter. Jeg tror også at folk i dalføret kanskje er litt mer lojale mot et produkt om det er lokalt, tror Kvåle.

Ølen skal komme på 0,333 flasker hvor tallet gjenspeiler den 333 år lange gruvedriften på Løkken. Duoen bil bare bruke lokale bedrifter og personer for å lansere produktet.

- Vi får hjelp av Kajsa Selnes med designet og etiketten og distribusjonen bil bli gjort av lokale transportører.