Halsa

I 2013 ble prosjektet «Ferjefri E39» lansert av Jens Stoltenberg i hans andre periode som statsminister.

Og det er et stort prosjekt. E39 går fra Kristiansand til Trondheim, og er ca. 1100 kilometer lang. Det tar 21 timer å kjøre veien, og på strekningen må du krysse sju ferjesamband.

Vegen går gjennom seks fylker, og den er innom byene Stavanger, Bergen, Ålesund og Molde. Målet er å skape en utbedret og ferjefri E39, noe som langt på vei vil halvere reisetiden. Da blir strekningen nesten 50 kilometer kortere, og ifølge Statens vegvesen skjer kutt i reisetid ved at ferjestrekninger blir erstattet med bruer og tunneler, i tillegg til at en rekke strekninger på land også skal utbedres.

Og gildet koster penger; foreløpige beregninger viser at nødvendige investeringer og utbedringer vil koste om lag 340 milliarder kroner.

Store besparelser

Halsa-Kanestraum, som i dag er et ferjesamband, er et av de rimeligste fjordkryssingsprosjektene, men siden det har lave trafikktall sammenlignet med «konkurrentene», er ikke dette et prosjekt høyt opp på prioriteringslista.

Ordfører Ola Rognskog i Halsa øyner likevel muligheten til å framskynde Halsa-Kanestraum.

— Dette er en strekning som vil være perfekt som pilot for å utrede en flytebruløsning. Den vil gi læringseffekt ved valg av teknologi for andre og større prosjekt sørover, og dermed gi store besparelser ved da å kunne velge flytebruer i stedet for ordinære bruer vi kjenner i dag, sier Rognskog.

Ikke undersjøisk

Det er i dag tre ferjer som trafikkerer Halsa-Kanestraum. De har en overfartstid på 25 minutter. En bruløsning vil komme litt lenger nord på Skålvikfjordens smaleste punkt, og vil kreve forlengelse av veien fra eksisterende ferjeleier på begge sider av fjorden.

Tidshorisonten er heller ikke avskrekkende.

— Ifølge Statens vegvesens gjennomføringsstrategi, kan ei bru over Halsafjorden være byggbar om fem til seks år, sier Ola Rognskog.

Ei bru til erstatning for ferje vil være et voldsomt løft for all trafikk mellom Nordmøre og Trøndelag.

Tidligere tanker om tunnel under Halsafjorden, er nå forlatt.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Kartet viser eksisterende ferjeoverfart og det smaleste punktet for kryssing av fjorden med bru. Foto: Statens vegvesen