Agdenes kommunestyre krever umiddelbare tiltak på fylkesvei 710. De vedtok enstemmig en uttalelse til Trøndelag fylkeskommune i sitt møte onsdag.

- Debatten utløste til dels svært tydelige mishagsytringer fra representantene. Fylkesvei 710 er regionens desidert dårligste fylkesvei, sier ordfører Oddvar Indergård.

Brevet til fylkeskommunen har overskrift «fv. 710 – krav om snarlig utbedring», og åpner med at kommunestyret anmoder om umiddelbare tiltak.

«Veiens standard er under enhver kritikk, som resultat av mange tiår med underdimensjonert vedlikehold og stadig økende mengde tungtrafikk. Dette sammen med en kald og lang vinter, har resultert i en tilstand som krever akutt utbedring på flere strekninger for å opprettholde veiens funksjon som livsnerve på sørsiden av Trondheimsfjorden», heter et i brevet.

Utgjør en risiko

Kommunestyret mener videre at «Ingen ansvarlig myndighet bør slå seg til ro med risikoen veien utgjør slik den nå fremstår. Ikke uten grunn beskrives den som verst i landet av selskap med landsdekkende transporttjenester. Agdenes kommunestyre har mistet all tålmodighet og tiltro til at ordinære veiplaner og vedlikeholdsprogram skal komme fv. 710 til unnsetning før den utløser alvorlige ulykker og fullstendig lammer utvikling i lokalsamfunn som er avhengige av veien».

Brevet beskriver strekningen Orkanger – Valset som en vei hvor veiskulder på flere partier har gått i oppløsning og gitt etter. Det resulterer i dype hjulspor og krenging som skaper farlige situasjoner, spesielt for tyngre kjøretøy.

«Det er mangelfullt med autovern og at lokalkjente bilister trekker mot midten av veibanen, for å unngå skade på kjøretøy og sporing. Bare av denne årsak har man et trafikkbilde som er langt fra tilfredsstillende», heter det i brevet.

Som en kuleløype

«Videre preges strekningen av telehiv av en størrelse som gjør at en må påregne at bakenden på kjøretøyet skrenser ut i veibanen om man ikke er oppmerksom på dem. Vedlikeholdet av disse har så langt bestått i å sette ut enkle markeringer på de verste tilfellene. Men om man ikke er kjent, så forventer man ikke at veien er som en kuleløype, og farlige situasjoner oppstår. Skader og stor slitasje på kjøretøy er sekundært i denne sammenhengen, men det er selvsagt også et resultat under slike forhold», skriver politikerne.

De viser til et veidekke som generelt har gjort sitt, og at veien ble avspist med smuler i siste års budsjett for asfaltering. Med store sår, dype spor og sprekker i veidekket er det et spørsmål om den i det hele tatt bør være åpen for ferdsel med motorsykkel, hevder de.

«Tilstanden som beskrives tar kun for seg forhold som man må kunne forvente at et minimum av løpende vedlikehold og utbedring i stor grad hadde løst, uten at det ble denne typen akutte forhold. Tar man i tillegg innover seg at veien er bygget i en helt annen tid med helt annen bruk, så gir det et riktig bilde av en vei som ikke er i nærheten av dagens standard. En vei som daglig brukes av blant andre skoleelever, lokalboende, pendlere og yrkessjåfører som utsetter seg for et uverdig risikobilde.»

Forventer ulykker

De beskriver veien som både hovedvei til Ørland hovedflystasjon, bindeleddet mellom tre byer og livsnerven i lokalsamfunn langs veien.

Brevet avsluttes med: «Det er langt på overtid at det tas grep gjennom strakstiltak på de verste strekningene, og at det etableres en helhetlig plan for utbedring av fv. 710. Agdenes kommunestyre anmoder på det sterkeste at Trøndelag fylkeskommune, som eier av veien, er sitt ansvar bevisst gjennom tiltak som gjør det mulig å være i forkant av flere alvorlige ulykker, ulykker som må forventes om ingenting gjøres.»