Snillfjord
Nye Fv 714 Lakseveien blir ca. seks kilometer kortere enn dagens vei når Åstfjordkryssinga - av mange kalt indrefileten i hele prosjektet - er ferdig. Etter planen skjer det i 2020.
To prosjekt pågår nå på Fv 714; Åstfjordkryssinga og bygging av ny vei forbi Krokstadøra. Anleggsarbeidene har vært i gang i lang tid.
Tre tunneler – ei bru
Åstfjordkryssinga er det største delprosjektet i hele utbygginga. Her er noen fakta:
Brua: 735 meter lang
Høyeste punkt: 40 meter over vannflata
Seilingshøyde: 25 meter
Bæring: Skal ligge på sju ovale søyler på 1,6 x 6 meter i tykkelse
Slørdalstunnelen (ca. 2650 meter) og Mjønestunnelen (ca. 770 meter) inngår i Åstfjordkryssinga.
Ny vei forbi Krokstadøra:
3,7 kilometer ny fylkesvei og tilhørende lokalveier mellom Snilldalsli og Berg.
Ålitunnelen (ca. 120 meter) inngår i prosjektet, det samme gjør brua (ca. 148 meter) over Bergselva.
25 meter ned
Det er nok av utfordringer å forberede seg på når det gjelder Åstfjordkryssinga.
— Planleggingen for å få til logistikken på brubygginga er svært krevende. Blant annet skal vi seinere i anlegget bruke en stor lekter som det finnes kun to av i Norge for å støpe og sette ned to senkekasser på sjøbunnen, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.
Lektere har allerede mudret sjøbunnen for å gjøre klart til bygging av brufundamentene. Deretter starter arbeidet med å bygge brufundamentene.
— Vi skal presse 56 pæler om lag 25 meter ned i bakken. Deretter skal bygge fundamenter oppå pælene. Pælene bidrar til at brua står støtt og den tåler påkjenningene fra vær, vind og vann, forteller Karlsen.
Behov for stenging
I forbindelse med anleggsarbeidene, vil det bli behov for å stenge veier i perioder på inntil 15 minutter ved Krokstadøra og Åstfjorden. Statens vegvesen vil informere nærmere om når dette skjer. Det gis også gratis tilbud om sms-varsel om når veien er stengt.
john.myrhaug@avisa-st.no
907 72 300