Snillfjord

Nye Fv 714 Lakseveien blir ca. seks kilometer kortere enn dagens vei når Åstfjordkryssinga - av mange kalt indrefileten i hele prosjektet - er ferdig. Etter planen skjer det i 2020.

To prosjekt pågår nå på Fv 714; Åstfjordkryssinga og bygging av ny vei forbi Krokstadøra. Anleggsarbeidene har vært i gang i lang tid.

Tre tunneler – ei bru

Åstfjordkryssinga er det største delprosjektet i hele utbygginga. Her er noen fakta:

Brua: 735 meter lang

Høyeste punkt: 40 meter over vannflata

Seilingshøyde: 25 meter

Bæring: Skal ligge på sju ovale søyler på 1,6 x 6 meter i tykkelse

Slørdalstunnelen (ca. 2650 meter) og Mjønestunnelen (ca. 770 meter) inngår i Åstfjordkryssinga.

Ny vei forbi Krokstadøra:

3,7 kilometer ny fylkesvei og tilhørende lokalveier mellom Snilldalsli og Berg.

Ålitunnelen (ca. 120 meter) inngår i prosjektet, det samme gjør brua (ca. 148 meter) over Bergselva.

25 meter ned

Det er nok av utfordringer å forberede seg på når det gjelder Åstfjordkryssinga.

— Planleggingen for å få til logistikken på brubygginga er svært krevende. Blant annet skal vi seinere i anlegget bruke en stor lekter som det finnes kun to av i Norge for å støpe og sette ned to senkekasser på sjøbunnen, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.

Lektere har allerede mudret sjøbunnen for å gjøre klart til bygging av brufundamentene. Deretter starter arbeidet med å bygge brufundamentene.

— Vi skal presse 56 pæler om lag 25 meter ned i bakken. Deretter skal bygge fundamenter oppå pælene. Pælene bidrar til at brua står støtt og den tåler påkjenningene fra vær, vind og vann, forteller Karlsen.

Behov for stenging

I forbindelse med anleggsarbeidene, vil det bli behov for å stenge veier i perioder på inntil 15 minutter ved Krokstadøra og Åstfjorden. Statens vegvesen vil informere nærmere om når dette skjer. Det gis også gratis tilbud om sms-varsel om når veien er stengt.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Her pågår arbeidet med den ene forskjæringa til Mjønestunnelen. Kontrollingeniør Odd Arne Kulseth inspirerer arbeidet. Foto: Statens vegvesen