Rindal

- Det er mobbing også ved Rindal skole, men over tid viser tallene at vi ligger under landsgjennomsnittet. Men det hjelper lite for den enkelte som blir utsatt for mobbing, det er like vondt for den eller de som ikke har det trygt og godt på skolen, sier Brønstad.

Han sier de jobber kontinuerlig med å forebygge mobbing, og noen år lykkes de godt, andre år ikke fullt så godt. På 10. trinn har de på den siste undersøkelsen null prosent mobbing, mens 7. trinn er unntatt offentlighet, noe som betyr at én til fire personer har oppgitt at de mobbes.

Jobber jevnt

- Jeg synes vi jobber bra. Jeg tror tiendeklassing er i stand til å tenke mer langsiktig, mens en sjuendeklassing kanskje krysser mer etter dagsformen – hvis det har sust en snøball den dagen. Det er kortere vei fra suksess til nederlag for de yngre elevene. Men én ting er helt sikkert: Vi er ikke en mobbefri skole, og vi må hele tida jobbe med problematikken, sier Brønstad, og legger til:

- Nå ser det bra ut for vår del, men et senere år kan tallene vise noe annet. Vi jobber jevnt og trutt, men det gjør nok alle andre skoler også.

- Hva gjør dere for å holde mobbetallene nede?

- Det er en lang historie. Men vi har over tid hatt en sosial læreplan og en handlingsplan mot mobbing. Vi jobber mye med sosiale forhold og hvordan skape et godt læringsmiljø. Vi har et apprat som settes inn når mobbing oppstår. Jeg tror vi jobber godt, men det hjelper lite for enkeltpersoner som blir utsatt, sier Brønstad.

Tid til å leve

Han nevner en rekke tiltak skolen bruker for å jobbe med et godt miljø: ART-trening i sosial kompetanse som det jobbes systematisk med, MOT, gode rutiner ved skolestart, lekeledere i friminuttene, fadderordning og godt samarbeid med PPT.

- Vi har også noe vi kaller Tid til å leve-timer, hvor elevene kan velge å gjøre noe nytt de har lyst til å prøve eller noe de ønsker å bli virkelig gode på. Vi har langrennsløpere som driver egentrening for eksempel, eller noen som driver med musikk, pistolskyting eller baking. Vi har også et kantinetilbud ved skolen som skaper trivsel og fellesskap, og vi har igjen fått på plass skolehelsesøster fra august 2016, sier Brønstad.

Han er klar på at det må jobbes kontinuerlig og systematisk over tid hvis man skal lykkes med å bekjempe mobbing.

- Erlend Moen (rektor ved Skaun ungdomsskole) har sammenlignet det med å pusse tennene. Vi må gjøre det hver dag, men likevel kan det komme hull som vi må tette. Sånn er det også med forebygging av mobbing. For ei lita stund siden begynte vi med en elevstandard, som inneholder fem punkter, som legges fram for elevene og heimen. Ett av punktene er «Jeg behandler voksne og barn med respekt». Hvis noen bryter elevstandarden over tid, blir det først elevsamtale, samtale med heimen og videre en bekymring som går oppover i systemet, sier Brønstad.

Opplever mobbing på skolen7. trinn10. trinn
Agdenes26,1%*
Hemne*17,2%
Meldal**
Orkdal6,2%9,2%
Rennebu**
Rindal*0%
Skaun**
Snillfjord**