Fylkesvei 710 og Nerskogveien var på lista over strekninger som Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ville prioritere.

De tre partiene fremmet i fylkestinget onsdag et forslag om 150 millioner mer til fylkesveier på årets budsjett, hentet fra fjorårets mindreforbruk.

- Når veiene er ferd med å bryte sammen, og pengene finnes, er det uansvarlig å si at det ikke er handlingsrom. Det handler kun om viljen til å omdisponere, sier Jan Grønningen (H).

Flertallet ønsker ikke å støtte forslaget.

- Har et handlingsrom

- Vi har et handlingsrom for økt vedlikehold, da blir det for dumt å si fra talerstolen at man savner mer statlige midler først, sier Jan Grønningen.

De tre partiene mener fylkesveiene har lidd under dårlig vedlikehold og manglende politiske prioriteringer i mange år.

- Det kommer tydelig frem nå under vårløsninga, og innbyggere over hele fylket opplever humpete og trafikkfarlige strekninger på vei til både skole, hjem og arbeid. Det blir ikke bedre kvalitet på fylkesveiene uten at fylkespolitikerne tør å prioritere dette, sier Egil Haugbjørg (V).

Han mener det er klokt å bruke noen av de midlene fylkeskommunen har i mindreforbruk på å bedre dekket og utbedre veistrekninger. Anita Gilde og Jan Grønningen sier at strekningen mellom Orkanger og Valset bærer preg av vårløsningen, og har hatt et sterkt vedlikeholds- og utbedringsbehov i mange år.

- Nå er det på tide å ta grep om trafikksikkerheten. Ikke minst med tanke på trafikkøkningen av tungtransport i forbindelse med utbyggingen av kampflybasen.

Vei-forslag

Partiene ville disponere de 150 millioner kronene på følgende strekninger:

• Nerskogveien

• Fv 770/Fv 17 (gang- og sykkelvei ved Nærøysund bru)/dekke Fv 17

• Fv 710 Valset – Orkdal, økt satsing

• Fv 11 Roan, fast dekke

• Fylkesveier Hitra/Frøya med mye næringstrafikk

• Bennaveien-Melhus

• Styrking av satsing på gang og sykkelveier

Nei til E39-stenging

Høyre, Frp og Venstre er også opptatt av forslaget om å stenge E39 mellom Øysand og Orkanger mens tunnelene renoveres. De mener dette er totalt uholdbart.

- Det er tankeløst å foreslå dette, sier Anita Gilde.

- Den gamle veien er totalt underdimensjonert for en slik trafikk, og vi ville opplevd et trafikkaos vi knapt har sett i Trøndelag så langt.

Jan Grønningen er enig.

- Vi vil gjøre alt det vi kan for å unngå et slikt vedtak, sier han.