Fotball og Champions League var ikke-eksisterende for publikum som fylte Thamspaviljongen onsdag kveld for å nyte Håvard Gimses fantastiske pianospill.

Håvard Gimse er ikke bare en av landets fremste pianister. Han er også en mester når det gjelder å kommunisere musikk og historien bak musikken og komponistene. En konsert med Håvard Gimse er ikke bare en musikalsk nytelse; det er en spennende reise i musikkhistorie.

Store forbildet

Forrige gang Håvard Gimse besøkte Orkdal kulturscene, handlet det om Beethovens musikk og liv. Denne gangen trakk Gimse tråden fra Beethoven til Franz Schubert som hadde Beethoven som sitt store forbilde. Et så stort forbilde var han, at Schubert drømte om å bli gravlagt sammen med Beethoven. Og det ble han i en alder av bare 31 år, og bare ett år etter at han var med og bar Beethoven til hans siste hvilested.

Spektakulært

Dette og mye mer fortalte Håvard Gimse om den store komponisten fra Wien som er en av musikkhistoriens store mestere. Mellom de små, morsomme og interessante historiene spilte han musikk av Schubert som understreket hans liv, personlighet, temperament og følelsesregister. Musikken til Schubert er først og fremst lekende, lett, vakker og melodiøs for innimellom å eksplodere i det mørke og temperamentsfulle. Slik var Schubert som menneske, og slik ble også musikken hans, noe Gimse så mesterlig demonstrerte på pianoet i den helt spesielle Thamspaviljongen.

- Schubert ville nok ha gledet seg stort over å få musikken sin spilt i et så spektakulært lokale. Han spilte mye på små kneiper, fortalte Gimse som personlig aldri har spilt i et lignende lokale.

I så måte er han nok vant til langt større konsertsaler på sine turneer i inn- og utland.

Fuglesang

Thamspaviljongen skiller seg på alle måter ut som konsertlokale. Fuglesangen trenger inn gjennom veggene, noe som gjorde Schuberts musikk ekstra eiendommelig. Trafikkstøyen er derimot mer skjemmende, men publikum lot seg ikke forstyrre av motordur. Til det var Gimses pianospill og historiefortellinger for spennende, gripende, men også trist. For selv om musikken til Franz Schubert spilles i hele verden i dag, så opplevde han selv aldri suksess og få spille i store konsertsaler. Den siste musikken han komponerte, var sterkt preget av at livet ikke gikk på skinner. Disse historiene bak, gjør musikken hans ekstra sterk og dobbelt forståelig.

Lykkestund

Kulturleder Arne Fagerholt beskrev det som en lykkestund å få være med på en slik reise gjennom musikken, og roste Håvard Gimse sin unike evne til å kommunisere med publikum.

På første rad nøt de lokale organistene Barbara og Piotr Wrobel stunden med Håvard Gimse. De var heller ikke snauere enn at de bestilte en tilsvarende konsert med Chopin som komme fra deres eget hjemland, Polen.

- Men det skulle vært flere unge mennesker her, sa Barbara Wrobel som mener at en slik opplevelse vil være til stor inspirasjon for unge musikere.

- Dine tolkninger er veldig fine, skrøt Piotr Wrobel før Håvard Gimse avsluttet kvelden for å hilse på familie og slekt fra Trøndelag.

Skaptrønder

For selv om han er aldri så mye oppvokst på Kongsvinger, er både hans og konas slekt fra Melhus og Meldal. Selv har han søskenbarn på Løkken og har trønderblod i flere slektsledd. Det gjør ham til langt mer enn en skaptrønder. Kanskje nettopp derfor synes han det er ekstra stas med Thamspaviljongen; fordi det her inne handler så mye om røtter og tilhørighet.

Håvard Gimse synes at Thamspaviljongen er et fantastisk lokale å spille i. Foto: Audhild Øye