Orkdal/Aure

— Nå kan det gå fort framover.

Det sier Knut Harald Granlund, som er senioringeniør innenfor hydrogenteknologi i Reinertsen New Energy.

Selskapet så dagens lys etter at Reinertsen AS gikk konkurs våren 2017. Thomas og Torkild Reinertsen hadde da sikret seg rettighetene til all virksomhet innenfor hydrogenproduksjon basert på naturgass med CO₂-fangst.

«Miljøvennlig verdiskaping»

I dag produseres masse hydrogen rundt om i verden, men 96 prosent av produksjonen kommer fra fossile kilder. Det gir et høyt utslipp av klimaverstingen CO₂. Reinertsen New Energy satser nå knallhardt på hydrogenproduksjon der CO₂ blir «oppsamlet» og lagret.

— Vi er avhengig av at statens CO₂-lagringsprosjekt gir muligheter for infrastruktur som fanger og lagrer CO₂. Det er dette som er nøkkelen til vårt prosjekt, sier Granlund, som ikke tilfeldig hadde kalt sitt foredrag «Hydrogenproduksjon fra naturgass – miljøvennlig verdiskaping» under Orkangerkonferansen torsdag.

Testpiloten

Høsten 2016 fikk daværende olje- og energiminister Tord Lien demonstrert piloten Reinertsen fikk lov til å plassere på tomta til Statoils metanolfabrikk på Tjeldbergodden i Aure. En perfekt løsning for Reinertsen, på samme måte som det også var greit for Statoil å bistå i et slikt «eksperiment» siden de på langt nær hadde utnyttet kapasiteten i gassrørledningen Haltenpipe.

— Vi har i lang tid utført tester på piloten på Tjeldbergodden. Den har gitt oss tilfredsstillende resultater. Nå er det revisjonsstans på Tjeldbergodden, slik at anlegget er nede, men vi fortsetter testene så snart gassen igjen føres i land og produksjonen går som normalt, sier Granlund, som i hvert fall så langt kan konstatere at testresultatene på Tjeldbergodden bekrefter allerede kjent kunnskap.

— Hvordan ser tidslinja ut videre?

— Dersom testresultatene fortsetter som til nå, kan dette altså gå fort. Men det er vanskelig å si eksakt når vi er på markedet med vårt produkt.

Avgiftene bestemmer

Det er knyttet størst forventning til at de store aktørene skal nyte godt av hydrogenprosjektet til Reinertsen New Energy.

— Markedet vil imøtese lavere CO₂-utslipp. I tillegg vil det i første omgang ligge en økonomisk gevinst i at de største aktørene innenfor maritim sektor og tungtransport skal oppleve en gevinst, sier Granlund.

— Når blir det rimeligere å anvende hydrogen basert på deres teknologi for din og min personbil?

— Det blir opp til politikerne å bestemme et avgiftsnivå som i neste omgang avgjør om det blir rimeligere eller dyrere å bruke en bensin- eller dieseldrevet bil, sammenlignet med en bil basert på hydrogen fri for CO₂.

Vil ha mindre CO₂

Det er ikke småtteri til visjoner Reinertsen New Energy har for prosjektet.

— Dette vil være framtida for verden. CO₂-fangst og -lagring er noe vi skal få til. For å tjene penger, må altså politikerne ta stilling til nivået på skatter og avgifter sammenlignet med hva det betyr at vi i dag slipper CO₂ opp i lufta, og vi ser et marked som stadig etterspør varer som gir mindre CO₂-utslipp, sier Knut Harald Granlund.

PS: For kuriositetens skyld, er det nok heller ikke tilfeldig at ansatte i Reinertsen New Energy har det velklingende ordspillet «rein-energy» som en del av sine epostadresser.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300