Dette ble gjort i forbindelse med at lederen i Fellesnemnda, Ingvill Kvernmo, orienterte om prosessen og hvor langt Fellesnemnda var kommet i forberedelsene til storkommunen. Når leder for Fellesnemnda og kommende Rådmann i storkommunen, snakker, høres det ut som enigheten er stor i denne prosessen. Men jeg har en mistanke om at ikke alle dissenser og utfordringer kommer fram til de folkevalgte i de ulike kommunestyrene og til folk flest i kommunene.

Det tyder dagens oppslag i avisa Sør-Trøndelag på. Der skriver de om hva som vil skje med Lensvik og Lysheim skole når rektor ved sistnevnte skole går av denne våren. Da foreslår Fellesnemnda en ny enhetslederstruktur med skifte av navn og sammenslåing av administrasjonen ved skolene. Når de på den ene siden sier at de ikke skal rokke på skolestrukturen og på den andre siden går i gang med å foreslå felles rektor på skoler flere km fra hverandre, er det noe som ikke stemmer. Og det er det heldigvis ikke bare jeg som reagerer på.

Kommunepolitikere fra Agdenes kommune ber om at bygdene får beholde identiteten sin og er svært skeptiske til både navneendring og sammenslåing av lederstillinger. De spør om dette er innafor hva som kalles å beholde dagens skolestruktur, et meget betimelig spørsmål.

Forskning viser at synlig og tilgjengelig ledelse gir godt arbeidsmiljø og lavt sykefravær og at lederrollen er en viktig faktor for gode resultater.

Jeg vil utfordre Fellesnemndas leder til å svare på dette og kanskje bruke litt mer tid til debatt neste gang forslag presenteres i kommunestyrene.

I Orkdal fikk vi smake av denne strukturendringa allerede våren 2017 da to barnehager i Orkanger fikk felles styrer etter at styreren på en av barnehagene gikk av. Noen av oss politikere i Hovedutvalg for oppvekst og omsorg reagerte også den gangen. Vi ba om ei vurdering av lovligheten ift. Barnehagelovens § 17.1 og 2. og Forskriftene som sier noe om kravet til styrerstilling i hver barnehage og unntakstilfellene. Men det ble bare svart opp med en rekke pedagogiske og administrative argumenter som egentlig handlet mer om økonomiske besparelser og en forberedelse til hvordan det kommer til å bli i storkommunen. Her må ikke politikere og tillitsvalgte sove i timen lenger.

Forslagene om omorganisering på alle nivå i kommunen kommer. Vi må vurdere kvalitet og lovlighet. Her vil det skje mange kartlegginger, omplasseringer og samtaler med ansatte, så det er viktig at TV og fagforeninger er på i denne prosessen.

Og med dette innlegget har jeg fått debatten ut fra de lukkede rommene ut til folket, helt i tråd med Fellesnemndas mantra om åpenhet og inkludering i prosessen. Håper flere av kommunenes innbyggere vil engasjere seg og følge med på hva kommunestyrene etter hvert vedtar av framtidig organisering i storkommunen.

Lykke til med Orkland kommune!