Så til saken; Fylkesmann Jenssens brev av 01.06.18 til departementet om den såkalte grensejusteringssaken mellom Rennebu og Oppdal kommuner er for så vidt behørig kommentert fra flere hold, men likevel vil jeg understreke et par tre forhold om saken. For det første kom søknaden fra Innset bare en måned etter at kommunestyret i Rennebu så seg nødt til å vedta ny skolestruktur i kommunen, en demokratisk avgjørelse som fylkesmannen godkjente etter lovlighetskontroll. Fylkesmannen viser i sitt brev til at det er 203 underskrifter bak søknaden (bor ca. 450 personer i respektive kretser), men nevner ikke at det nødvendigvis ikke er flertall i respektive kretser for søknaden - og at flere som skrev under ikke tilhører kretsene. Fylkesmannen gjør seg overhode ikke slike betraktninger. Videre, dersom en fylkesmann skal ilegge slike søknader så vidt stor vekt at en i praksis deler en kommune eller fører til andre dramatiske utfordringer, vil dette medføre en presedens for lokaldemokratiet i landet og gjøre det umulig for en kommune å foreta nødvendige tiltak når forholdene tilsier det.

Ellers har jeg merket meg departementets krav gitt i brevet av 20. november 2017, om at innbyggernes synspunkter skal innhentes. Dette er så langt jeg kjenner til ikke fulgt opp. Som kjent gjennomførte Rennebu kommune folkeavstemming vedrørende kommunereformen i 2016, men dette har Fylkesmannen forbigått i stillhet. Passet ikke resultatet fra denne folkeavstemmingen Fylkesmannen? Men uansett, det burde vært gjennomført en høring fra innbyggerne, og da på kretsnivå som det gjøres ved lignende saker i andre kommuner, blant annet i Verran kommune. «Høringsinstituttet» står sterkt i norsk statsforfatning, så sikkert ikke tilfeldig at departementet har påpekt dette.

Så langt undertegnede kan bedømme vil Rennebu kommune nødig frivillig være med på en sammenslåing uten at det gjennomføres en konsekvensutredning om hvordan eventuelt en ny kommune Oppdal – Rennebu vil fortone seg for Rennebu, også på kretsnivå. Og dersom dette med en framtidig robust kommune skal være et avgjørende element i denne saken, bør kanskje også Midtre Gauldal kommune trekkes inn i denne debatten. Forresten, hvorfor gjøres ikke det? MG er jo en mindre kommune enn Oppdal som Fylkesmannen tydeligvis mener bør styrkes.

Fylkesmann, det du så langt har lagt fram er en partipolitisk regjeringsønsket uttalelse om sammenslutning av de to kommunene.

For øvrig vil jeg henvise til den nye kommunelovens paragraf 1, som Stortinget nylig vedtok, hvor det sies at det kommunale selvstyret skal forsterkes. At en søknad fra en aksjonsgruppe, noe en trygt kan si det er i dette tilfellet, skal gå foran et kommunestyrevedtak, jfr. Fylkesmannens brev pkt. 3 i tilrådningen, vitner lite om forsterkning av lokaldemokratiets folkestyre.