Tunnelene mellom Øysand og Orkanger skal rehabiliteres, med anleggsstart i august/september 2018. I den sammenheng har det vært vurdert i hvor stor grad tunellene skal stenges i anleggsperioden.

3. november 2016 la vegvesenet ut på sin hjemmeside en orientering, blant annet slik:

«- I anleggsfasen vil vi ha behov for å stenge tunnelene. Arbeidet vil i all hovedsak foregå på kveld og natt sju dager i uka. I perioder med omfattende monteringsarbeider vil det være behov for helgestengning. … Alle tunnelene vil bare unntaksvis bli stengt samtidig (vår utheving) …. Stengninger blir gjennomført slik: Alle dager fra kl. 20 til kl. 06 neste dag. Enkelte helger fra fredag kl. 20 til mandag morgen kl. 06».

Det så ut til å være en god løsning, som tar hensyn til den store trafikkmengden på 12 000 kjøretøy pr. døgn. Men så kommer det en ny utredning!

11. juni 2018 legger vegvesenet ut en rapport, utarbeidet av Norconsult, om konsekvensene av å stenge tunnelene i mye større grad. Enten total stenging av alle tunneler i 12 måneder, mens all trafikk hele tiden skal gå på fylkesvei 800 (gamle E39 langs sjøen). Eller at en deler strekningen i to. Da vil noen tunneler være åpne mens de andre er stengt. Trafikken vil gå delvis på E39 og fylkesvei 800. Med dette alternativet vil arbeidsperioden kunne bli 13 måneder.

Det ble stilt spørsmål om dette i fylkesutvalget i april. Svaret fra fylkesrådmannen var bl.a. slik: Det er pr i dag 2 alternativer for hvordan dette arbeidet kan gjennomføres:

1. Tunnelene stenges helt og oppgradering kan gjennomføres i løpet av 12 måneder. Oppstart aug/sept 2018.

2. Tunnelene stenges kun på nattetid (stengetid ikke endelig vurdert) og arbeidet pågår kun på natt. Dette ble gjort på E6 øst og fungerte godt. En slik gjennomføring vil kreve stengte tunneler noen helger ved større montasjer. Datoer kan planlegges i god tid. En slik gjennomføring vil ta 14-15 mnd. Samme oppstart som alt 1.

SVV (Statens vegvesen) gjennomfører for tiden en risikovurdering for å kartlegge hva som er mest hensiktsmessig. De vil se resultatene fra disse vurderingene før de konkluderer hvordan dette bør gjøres, men det er i utgangspunktet tenkt at dette skal foregå slik det ble gjort på E6 øst i forbindelse med tunneloppgraderinger der.

Så var altså så sent som i april i år, alternativet med natte- og av og til helgestenging fortsatt med. Men den nye utredningen gjør oss urolige for at en er i ferd med å tenke annerledes.

Det er meget stor trafikk på E39. Mye større enn da en i sin tid bare hadde gamle E39» å kjøre på. Og det er mye av alle slag. Næringstrafikk, personbiler, kollektivtransport og syklende. I konsulentrapporten synliggjøres hvor store problemer det vil bli, for de ulike trafikantene, om all trafikk skal gå på fylkesvei 800.

For vår del nevner vi dette: Delvis stenging av ny E39 vil medføre en uholdbar trafikksituasjon i Børsa sentrum og Buvik sentrum. «Sentrumsveiene» er i utgangspunktet ikke dimensjonert for trafikkmengden eller tungtrafikken som vil komme. Det er heller ikke tilfredsstillende skjerming av myke trafikanter og det er ikke lysregulering av kryss. I rapporten er det også en faktafeil. Det er for tiden ikke tilrettelagt gang- og sykkeltrasé på begge sider av hovedveien gjennom sentrum i Børsa. Anleggsplassen for bygging av nye Skaun ungdomsskole har blokkert for myke trafikanter på den ene siden. Dette medfører at veien er smalere på denne delen av strekningen og at krysset mot Rossmovegen har redusert fremkommelighet. Og slik vil det være mye av tiden for arbeidet på E39.

Stenging av nye E39 er også svært negativt for alle de som pendler til jobb i Trondheim. Denne gruppen er allerede sterkt påvirket av anleggsvirksomheten ved Klett og Sandmoen. Noen har fått tiden på reise til og fra jobb fordoblet! Stenging av E39 vil øke denne enda mer. Det er i praksis umulig å ha jobb i Trondheim og barn i barnehage i Børsa uten at man er to foreldre eller har hjelp fra besteforeldre/andre til levering og henting.

Det er mange steder i landet vårt at det ikke finnes alternative veier, når eksisterende tunneler skal oppgraderes. I Nordland fylke skal 28 tunneler gjennomgå dette, og for en del av dem må trafikk og arbeid foregå samtidig. Evt. med kortere stengninger og lysregulering, eller ved å arbeide mest intenst utenom tider med stor trafikk. Slik det var tenkt for E39 sin del for et og et halvt år siden.

Vårt spørsmål går til vegvesenet, som har myndigheten til å avgjøre hvordan arbeidet og trafikkavviklingene skal gjøres: Hva er blitt så annerledes siden vegvesenet på slutten av 2016 beskrev en ordning med unntaksvis stenging, til nå å ha fått utredet total stenging i minst et helt år?