Meldal folkebibliotek inviterte nylig til bokslipp er forfatter Olav Ree presenterte det store verket han har laget om fenomenet Bjørnli Haveby. Stinn brakke og stor begeistring!

Bjørnli Haveby

Man holder seg ikke med store saler på biblioteket i Løkken sentrum, men mellom bokreolene ble det plass til 60 mennesker sist torsdag under lanseringen av Olav Ree sin bok «Gruvesamfunnet Bjørnli Haveby».

Overraskelser

Det ble en særdeles interessant kveld. Olav Ree tok utgangspunkt i en historie som er underlig ukjent også for historisk interesserte. «Alle» vet «noe» om det enorme utbyggingsprosjektet dette var, men etter år med innsamling og systematisering av informasjon, vet nå forfatter Olav Ree antakelig det som er å vite.

- Å finne ut mer om utbyggingen som ble planlagt og delvis gjennomført i årene 1013 til 1920, har gang på gang gitt meg store overraskelser. Jeg antar at andre vil bli minst like overrasket som meg over dimensjonene i prosjektet, sier Olav Ree mens han viser til fakta, kilder, bilder og ikke minst tegninger som underbygger alt han forteller fra boka si.

Helt fullt i biblioteket på Løkken da boka «Gruvesamfunnet Bjørnli Haveby» ble lansert.

Avhengig av arbeidsgiver

- Havebyen skulle tilby absolutt alt det folk trengte, og det var «Verket» (Orkla Grube- Aktiebolag, journ.anm.) som skulle eie og drive alt i denne byen. Her skulle Verkets ansatte bo, kjøpe mat til subsidierte priser, arbeide, drive idrett, gå i kirka, oppleve kultur i form av bøker, teater, kino og musikk, gå på skole – kort sagt; alt det et menneske trenger for å leve godt. En liten hake ved det hele var at man måtte være ansatt på Verket for å kunne ta del i alt dette, sier Olav Ree og konstaterer at den totale avhengigheten av arbeidsgiveren var en stor del av planene fra eiernes side.

Forlengelse av Thamshavnbanen

Det som kanskje overrasket de frammøtte aller mest, var de storslåtte planene om å forlenge Thamshavnbanen opp til Bjørnli. Her skulle jernbanen (med meterspor) «korrespondere» med en sporvei (60 cm sporvidde) slik at transport av mennesker og gods kunne foregå på en moderne og effektiv måte. Det skulle etableres en «Bjørnli stasjon» i «bydelen» Finland med ikke mindre enn fire spor.

- Sporveien ble jo faktisk bygd. Den var en viktig del av utbyggingsprosjektet Bjørnli Haveby og fraktet enorme mengder materialer til utbyggingen i årene fra 1915 til 1920, forteller Olav Ree og viser tegninger og kart over de storslåtte planene.

Stort arbeid

Det er et stort arbeid Olav Ree har gjort. Boka er lett å lese, til tross for en stor mengde informasjon. Bilder, avisartikler og anekdoter levendegjør det som kunne vært tungt å tilegne seg. Publikum i Meldal folkebibliotek var svært fornøyde, og signerings-penna til forfatter Olav Ree gikk varm før kvelden var omme.