Fra Lervik til Lerwick

Sommerferie er for mange synonymt med sydentur og badestrand, men for hemnværingene Sverre Hellem (22), Ørjan Meland Aune (22) og Sigurd Korsvoll (21) var det mer naturlig å seile til Shetland.

Seiltur til Shetland. Video: Privat

Pluss

Shetland er nok et yndet mål for seilbåtfolk i Norge, men de tre 97-erne er likevel i nederste sjikt når det gjelder gjennomsnittsalder for seiling over Nordsjøen, og ideen om å seile til Lerwick ble møtt av forståelig skepsis fra eventyrernes foreldrene. Likevel kom ikke planen ut av det blå. Sverre Hellem, som eier seilbåten, har seilt en god del både i og utenfor Hemnefjorden.

Fra venstre: Ørjan Meland Aune, Sigurd Korsvoll og Sverre Hellem på vei ut Hemnefjorden mot Ålesund og Shetland.  Foto: Jørund Moltubakk

 

Fikk båt fra lærer

Det var mens Hellem gikk Teknikk og industriell produksjon ved Hemne videregående skole at båtinteressen dukket opp. En av lærerne ved skolen hadde en robåt han ikke brukte, som Hellem fikk overta.

– Jeg fikk en robåt fra læreren min, Morten Hageskal, da jeg gikk første året ved TIP i 2013. Mamma sydde seil av en presenning, så seilte jeg alene ute i Hemnefjorden, forteller Hellem.

Seiling lærte han gjennom å se videoer på YouTube, snakke med folk som kunne det og ved prøving og feiling.

Fra venstre: Sverre Hellem, Sigurd Korsvoll og Ørjan Meland Aune til kai ved Byggern Lervik før de reiser mot Ålesund og Lerwick, Shetland. 

 

Seilelinjen ved Fosen

Interessen for seiling økte, og etter ferdig skolegang ved Hemne videregående søkte han seg til seilelinjen ved Fosen folkehøyskole.

– Jeg følte meg lurt den første uka ved Fosen. Da jeg sto og plukket potet tenkte jeg at dette er jo bare en dugnadsskole, ler Sverre.

Men Hellem forsto raskt at arbeidet hadde noe for seg.

– Når du er ute med båten så er det viktig at den er i stand, og vi lærte jo mye av å arbeide, sier han, og legger til:

– Selv om det å plukke potet kanskje ikke har så mye med seiling å gjøre, sier han med et smil.

Til kai ved Bygger'n Lervik før de reiser mot Ålesund og Lerwick, Shetland. 

Men de omkring ti elevene ved linjen ble etter hvert selvstendige i å seile med gamle båter, og i løpet av året ved Fosen folkehøyskole fikk Hellem en Åfjordsfæring av Morten Lossius, som ville at båten skulle bli brukt.

– Jeg smurte båten og byttet ut et spant, så var den seilbar, forteller han.

Med en større båt gikk turene utenfor Hemnefjorden, og størrelsen krevde også større mannskap.

– Jeg prøvde å seile alene med den, med det var egentlig umulig, så etter hvert ble noen av kompisene med, sier han.

I februar 2018 gikk Sverre til innkjøp av en seilbåt av typen Albin Vega.

– Jeg våknet en dag og var lei av å øse, ler Hellem.

Sommeren samme året seilte Hellem til Hjørundfjorden i ti dager alene, og tok en tur til Halten sammen med to kamerater.

Slekt og venner møtte opp for å ønske god tur ved Bygger'n Lervik før trekløveret satte kursen sørover. 

 

Man må bare prøve

Tanken om en tur til Shetland hadde vært til stede lenge, men det var ikke før i april i år at det ble bestemt.

– Alle med seilbåt vil jo til Shetland, sier Hellem lurt.

Sverre Hellem, Ørjan Meland Aune og Sigurd Korsvoll har gått grunnskolen sammen, og kjenner hverandre godt. Meland Aune jobber som elektriker ved Belsvik elektro, og selv om han kun hadde vært med på seiling inne i Hemnefjorden fra før av, så ville han ikke gå glipp av sjansen til en seiltur til Shetland.

– Jeg har ikke vært utenfor Holla smelteverk med seilbåt, men du trenger ikke mer enn det. Likevel kunne vi nok ikke dratt uten Sverre, da hadde vi sikkert kjørt fullt seil hele veien. Men du lærer mye på turen. Man må bare prøve, sier Meland Aune.

Første gang de testet spinnakeret på vei ut Trondheimsleia. Bildet er tatt fra jolla. 

 

Stemplet ut og mønstret på

For å gjøre båten klar til turen skrev de tre en liste over hva som måtte gjøres.

– Det var sikkert 30 punkt på den listen, men den ble sakte, men sikkert mindre. De siste punktene ble ikke ferdige før vi var ute i Trondheimsleia, gliser de tre.

Turen startet ved Bygger'n Lervik, hvor Sigurd Korsvoll jobber som butikkmedarbeider. Klokken 15.00 lørdag 13. juli stemplet han ut fra jobb, og mønstret på seilbåten Ronja.

- Vi hadde planlagt og gledd oss i seks uker, så den arbeidsdagen gikk fort, forteller Korsvoll.

Inne i båten på tur hjem fra Shetland. 

Fikk bruk for førstehjelpsskrinet

På vei sørover ble en bensinslange knekt, og etter to dager med seiling gikk de i land i Ålesund for å skaffe nye deler til båten. I det de forlot Ålesund etter en natt til kai hektet seilet seg fast i et masttrinn og revnet.

– Da ga vi full gass retning Shetland. Vi skjønte at dersom vi la til havn igjen så ville det ikke bli noe av turen. Vi hadde jo sysaker om bord, eller det var det vi trodde, sier Hellem.

Men sysakene dukket aldri opp, og guttene måtte ty til førstehjelpsskrinet for å få sydd seilet.

– Mammaen til Sigurd hadde sendt med oss så mye førstehjelpsutstyr, så det brukte vi opp på seilet, forteller Hellem.

På ettermiddagen den 15. juni kjørte de ut fra Ålesund, og var fremme i Lerwick, Shetland 18. juli på morgenkvisten.

– Turen over var spennende. Første natten knaset og knirket det fælt i båten, og vantene på masten hørtes ut som banjostrenger. Men knirkingen ga seg etter hvert, eller så ble vi bare vant til det. Det gikk i alle fall bra med båten, forteller Hellem.

På turen over Nordsjøen reiste de mellom Gullfaks A, B og C og Statfjord A, B og C.

– Vi telte 15 plattformer, og det var helt vindstille der ute. Vi prøvde å heise spinnakeren, men vi kom ingen vei. Vi måtte ta frem påhengsmotoren med fem hestekrefter til slutt. Det gikk sakte, men det fikk fremover, og med en gang vi kom oss ut av feltet blåste det opp igjen, og vi fikk god fart, forteller Aune.

På tur til Shetland passerte de flere plattformer i Gullfaksfeltet. 

 

På onsdagsmorgenen da de nærmet seg Shetland var det tykk tåke og regn.

– Vi begynte vel å se etter land omtrent 12 timer for tidlig, men fire timer før vi var fremme så vi fyrtårnet. Tåka var så tykk at vi så ikke land før vi var inne i leia i Lerwick, forteller de tre.

Vel fremme i Shetland gikk guttene på pubrunde, og mener det må være ett tappetårn hver tiende kvadratmeter på Shetland.

– De har nok en annerledes drikkekultur enn oss nordmenn, ler de tre.

Vel fremme på Shetland. 

Det farligste på turen

På forhånd hadde de bestemt seg for å sykle over Shetland. På etthjulssykkel.

– Sverre har en del erfaring fra før, men jeg og Sigurd øvde oss i tre uker før turen for å greie å holde oss på sykkelen. Det er veldig mye bilbruk på Shetland, og de kjører fort, så hvis du faller der er du ferdig, sier Aune.

Den 14 kilometer lange turen gikk langs både hovedveier og sauestier, og det tok dem fire timer å sykle fra Lerwick til Scalloway. Vel fremme tok de bussen tilbake til seilbåten som lå til kai i Lerwick.

– Det skumleste med turen var å kjøre etthjulssykkel langs hovedveien, så vi bestemte oss for å ta bussen tilbake igjen, sier Aune.

Under oppholdet syklet de fra Lerwick til Scalloway. Lerwick i bakgrunnen. Fra venstre: Sigurd Korsvoll og Sverre Hellem. 

 

Etter fire dager satte de kursen tilbake til Kristiansund hvor de tanket opp båten og satte snuten hjemover igjen til Hemne.

– Det var en fin og opplevelsesrik tur. Det var vanvittig mange norske båter der, med mange trivelige båtfolk, sier Aune.

– Og Shetland var mye større enn jeg trodde, med mye folk og biler over alt, legger Korsvoll til.

– Vil dere anbefale en slik tur for andre?

– Ja, men vi skulle hatt bedre tid. Vi kunne tenkt oss å dra videre til Færøyene hvor de feiret nasjonaldagen den 29. juli, men vi hadde ikke nok igjen av ferien. Men det er jo alltids neste år, sier Aune og ser utfordrende på Hellem.

– Det er artig med seilbåt og etthjulssykkel. Men det går fly og buss også, ler Hellem.

Fra venstre: Ørjan Meland Aune og Sverre Hellem. 

 

Sverre Hellem i masten på vei til Ålesund. 

Sverre Hellem på etthjulssykkel på vei ut Hemnefjorden. 

I Nordsjøen på vei til Shetland, med oljeplattformer på hver side. 

Hawaii-skjortene ble byttet ut med ullgenser allerede ved Hustadvika. Her tester Sverre Hellem sikten med lommeformatteleskop i messing. 

Turen tilbake fra Scalloway gikk via buss. 

På tur hjem fra Shetland.