Daniel By er elev ved Skaun ungdomsskole, og fulgte ekstra godt med på standen til Vibo og ON arkitekter på torsdagens "speeddating" på yrkes- og utdanningsmessa i Meldalshallen.

- Jeg har tenkt en stund på å bli bygningsingeniør. Jeg har sett en del på det yrket, og jeg kjenner noen som går på den utdanningen, sier Daniel, som var den eneste som rakte opp hånda i sin pulje da markedssjef Pål Sande i Vibo entreprenører spurte om det var noen som vurderte hans bransje.

Les også: Redde for å velge feil

Viser mulighetene

- Det er lærerikt å komme på en slik messe. Vi får innblikk i hvilken vei man skal gå, sier Daniel.

For Sande er den årlige utdanningsmessa en fin måte å få vist fram bransjen.

- Dette er en viktig kanal for rekruttering, og en fin måte å representere byggebransjen. Vi får vist fram hva bransjen har å tilby, og hvilke muligheter som finnes, sier Sande.

Les også: Lill-Helen (17) klarte nesten kravet

Hvor er butikkene?

Det er Orkladal næringsforening sammen med Midtnorsk opplæring AS som arrangerer yrkes- og utdanningsmessa. Arrangementet veksler mellom de to videregående skolene i regionen, Orkdal videregåande skole og Meldal videregående skole, og inviterer også elever fra ungdomsskolene i Rindal, Skaun, Agdenes, Snillfjord og Orkdal. Toril B. Kyllo i Orkladal næringsforening er fornøyd med interessen for messa, men skulle gjerne hatt flere bedrifter fra salg- og servicenæringen til stede.

- Vi har et stort kull med elever inn salg, service og transportfag, men de mangler lærlingplasser. Mange butikker tar for eksempel ikke inn lærlinger, fordi de opplever det som en for stor kostnad. Vi oppfordrer begge parter til å være mer på banen, sier Kyllo.

Les også: - TIP er vegen inn

Syv bransjeverdener

Totalt var rundt 50 bransjer representert gjennom 34 utstillere på årets messe. Nytt av året er at messa er delt inn i syv ulike "bransjeverdener", der utstillere med felles bransjetilhørighet er samlet. Det skal ha gitt en roligere messe med bedre mulighet for kommunikasjon med elevene, ifølge Kyllo.

- Ikke alle var fornøyde i fjor, derfor har vi gjort noen grep og laget disse bransjeverdenene. Elevene kommer i puljer, og hver verden får 10 minutter til å presentere seg. Dermed kan bedriftene forberede seg bedre, det samme gjelder elevene, sier Kyllo.

- Vi mener dette er en viktig kanal for rekruttering, sier markedssjef i Vibo, Pål Sande. Foto: Lillemor Hestvik