— Når du er sliten etter ei lang arbeidsuke, skal du ikke grue deg til helga kommer. Men jeg gjør det. Jeg har hjertet i halsen.

— Jeg kjenner det knyter seg i magen når vi nærmer oss Hemne etter hyttetur. Hva venter oss nå?

— Dette går helt klart ut over den psykiske helsa mi.

— Det kan være et tidsspørsmål før de tar livet av seg selv og/eller andre.

Problemet med mopedkjøring har eskalert de siste månedene. Bildet er kun en illustrasjon, og ikke knyttet til en konkret episode med råkjøring.

Livsfarlig og støyende

Alle utsagnene er knyttet til det som de siste månedene har vært et eskalerende problem i Hemne: Mopedkjøring. Fire personer bosatt på Kyrksæterøra har invitert seg selv til lensmannskontoret for en prat. De vil ikke ha navn og bilde i avisa. De tør ikke. Av frykt for represalier.

Hva kan politiet gjøre for å få slutt på livsfarlig kjøring og for mange uutholdelig støy i området på og rundt Kyrksæterøra?

— Det er bra dere kommer, sier lensmann Anette Ertvåg, som møter de fire sammen med politiførstebetjent Ole Johan Vassli og politibetjent Gjermund Bjørkøy.

Har vurdert folkemøte

«Modedbanden», «mopedmafiaen», «mopedrånerne». De har fått mange navn, og består av ca. ti gutter i alderen 16–18 år. De er få, men tar stor plass og høres godt.

Moped er nærmest blitt et banneord i bygda den siste tida. Det kommer fram i samtalen rundt møtebordet på lensmannskontoret at folk i sin fortvilelse har vurdert noe så drastisk som å flytte.

— Når du treffer folk i sentrum, er det bare å si ordet moped. Da har alle ei skrekkhistorie å fortelle om observasjoner de har gjort, sier en av personene.

Vedkommende har lekt med tanken om å invitere til folkemøte, med ønske om at ordføreren skal være til stede, dersom dette ikke tar slutt. Men først får den aktuelle personen med seg tre andre på et møte med politiet.

— Kan få fatalt utfall

Foreldrene er den gruppen politiet ønsker å få i tale. Det er de som er grensesetterne og som må innprente hva som faktisk er riktig og galt.

— Politiet kan ikke henge på bakhjulet til mopedistene 24/7. For at vi skal få dette samfunnet til å fungere, har alle et ansvar og en plikt til å forholde seg til gjeldende lover og regler. Også når vi ferdes på veiene, sier Ole Johan Vassli.

For det er adferden som skremmer og vekker oppsikt. Å kjøre moped er slett ikke forbudt. Det må skje i henhold til vegtrafikkloven.

— Kjøreadferden er av en slik karakter at vi kan få et fatalt utfall en dag, sier Gjermund Bjørkøy.

Gjermund Bjørkøy, Anette Ertvåg og Ole Johan Vassli vil nå oppsøke foreldrene til mopedkjørerne.

Respektløs

Anette Ertvåg vil over helga ta kontakt med foreldrene til dem dette gjelder. For politiet har bra oversikt over hvem som skjuler seg inni hjelmene.

— Nøkkelen til hvordan vi skal komme problemet til livs, er det ungdommene selv og deres foreldre som har. Vi må etablere en dialog, sier Anette Ertvåg.

Politiet har prata med flere av ungdommene med ujevne mellomrom. Det har ikke hatt særlig langtidseffekt. Og måten de tiltaler politi i uniform på, er også blandet.

— Det er noen få som viser totalt mangel på respekt. Og så varierer det litt etter hvor mange som befinner seg i gruppen der og da. Det er en mye greiere tone å møte én ungdom ansikt til ansikt enn om de er flere til stede samtidig, sier Ole Johan Vassli.

Føler presset

Politiet selv anslår antall klagemeldinger til et snitt på to til tre pr. uke. Men de erkjenner også at dette tallet kan være kunstig lavt.

— Trolig har en del funnet ut at det ikke har noen hensikt å varsle. Det er ikke alltid det er mulig å sende ut en patrulje på kveld og natt, da prioriteringene styres fra operasjonssentralen. Men vi vil oppfordre folk til å fortsette å melde fra. Dette er et problem som ikke bare gjelder for sentrum, derfor ber vi også folk i områdene rundt sentrum til å ta kontakt, sier Gjermund Bjørkøy.

— Føler politiet et press fra omgivelsene for at nå må noe gjøres?

— Ja, vi må bare tilstå det.

Dyrt

Politiet minner også om at foreldrene ikke har ansvar kun for den som sitter på mopeden.

— Vi vet at kjøretøyet til flere av ungdommene er registrert på en av foreldrene. Og det er eier som står ansvarlig for mangler og ting som ikke er forskriftsmessig, sier Bjørkøy.

Onsdag kveld ble fire mopeder avskiltet av patruljen. De må levere kjøretøyet til Biltilsynet for å få skiltene tilbake.

— De slapp unna på billigste måte og må kun betale ei avgift for å registrere kjøretøyet igjen. Normalt er beløpet 5300 kroner per gang for et forenkla forelegg for å kjøre med trimma moped. Generelt er det høye satser for brudd på vegtrafikkloven, sier Bjørkøy.

Politiet har også erfart misforståelser for når kjøringa kan finne sted.

— Vi har en bestemmelse om nattero etter klokka 23.00, men i tillegg har vegtrafikkloven også en bestemmelse om offentlig ro og orden. Og selvsagt en bestemmelse om at alle veifarende skal ta hensyn til dem som bor eller oppholder seg ved veien. Brudd på dette er grunnlag for å kunne inngi en anmeldelse, sier Bjørkøy.

Fartshumper til glede

Hemne har i perioder opp gjennom åra erfart å få et noe frynsete rykte av motorisert ferdsel. Tidligere har det vært de såkalte rånerne som har regjert i sentrumsgatene. De på fire hjul.

Det mest synlige tiltaket som ble iverksatt som følge av dette, var en mer eller mindre teppebombing av Kyrksæterøra med fartshumper. Det ble også innført 40-sone på Fv 680 og Fv 301 fra Sodin skole til enden av Bugen boligfelt.

Men når det nå er tohjulinger som har utgjør problemet i bybildet, virker fartshumpene mer imot sin hensikt.

— En moped merker en fartshump langt mindre enn en bil. Det har med hvordan kjøretøyene er konstruert å gjøre. I dag er vel fartshumpene mer en «artig bonus» for mopedkjørerne, sier Bjørkøy.

— Vi er flere som har observert at fartshumpene brukes som «hopp» på veien, sier en av de fire beboerne ved bordet.

Kan bli valgt bort

På sosiale medier, og spesielt Facebook, florerer kommentarer i alle retninger om mopedkjøringa i Hemne. Mange er særdeles frittalende – og har ulike meninger – om det som skjer.

— Jeg registrerer at mange har meninger om politiet og den jobben vi gjør, men jeg er litt forundret over at de ikke kommer til oss i stedet for å skrive det på sosiale medier, sier Ole Johan Vassli, og advarer mot en annen ting.

— Mange arbeidsgivere har rutine på å google ting som arbeidssøkere har lagt ut på nett. Er det da to likeverdige kandidater som vurderes til en jobb, kan den som har uttrykt seg litt uheldig eller ufordelaktig på andre måter på sosiale medier, risikere å bli den som blir valgt bort.

Avtalte nytt møte

Politiet vil nå sette inn ressurser for å gjenopprette normal adferd i trafikken, der både de involverte og andre i dag utgjør en risikogruppe.

— Foreldrene. Det må bli konklusjonen hvis vi skal oppsummere med ett ord, sier Anette Ertvåg.

Å få tilbake ro og orden vil også gi mange en normal hverdag igjen.

— Det er for ille at folk får angst av ordet moped, sier Ole Johan Vassli.

Anette Ertvåg ønsker en ny samtale med beboerne.

— Vi vil møte dere igjen neste uke, og ønsker å høre om dere har opplevd en forandring i løpet av uka, sier hun.

— Jeg synes det er veldig positivt at lensmannen, på eget initiativ, ønsker å få oss i tale igjen, sier en av beboerne som deltok på møtet.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Problemet med mopedkjøring har eskalert de siste månedene. Bildet er kun en illustrasjon, og ikke knyttet til en konkret episode med råkjøring. Foto: Illustrasjon
Gjermund Bjørkøy, Anette Ertvåg og Ole Johan Vassli vil nå oppsøke foreldrene til mopedkjørerne. Foto: John M. Myrhaug