- Vi vil isolere eget bygg med eget avfall, sier daglig leder i Isfjord Norway, Lars Krogh.

Les mer: Her kommer Orkdals nye storbedrift

Senhøsten 2018 skal den ny fabrikken for produksjon av fiskeprodukter stå ferdig i Orkanger. Går alt etter planen, vil det også bety starten på et unikt samarbeid mellom Isfjord Norway og betongelementfabrikken Con-Form i Orkanger.

- Vi får råstoffet vårt levert i isoporkasser. Etter bruk sendes disse til Kina eller andre land for resirkulering. Nå ønsker vi å se på om vi kan gjøre noe med denne emballasjen selv, sier Krogh.

Les også: Norsk kylling: - Vi har følt oss ønsket

Lettere bygg

Tirsdag denne uka var han på besøk hos samarbeidspartner Ole Henrik Kvåle, som leder Con-forms avdeling i Orkanger. Con-form produserer betongelementer blant annet for bruk i leilighetsbygg. Nå ønsker Krogh og Kvåle å se om det er mulig å bruke de brukte fiskekassene som fyllmasse i veggelementene, ved å kverne opp isoporen og blande den inn i betong.

- Det er kjent teknologi, men det brukes mest for å isolere i grunnen. Vi ser at det kan være et bruksområde for isoporen fra fiskefabrikken i våre elementer, både som isolasjon men også for å kunne bygge lettere bygg, sier Kvåle.

Veggplater med bæreevne

Som pilotprosjekt er det den nye fabrikken til Isfjord Norway som skal bygges med betongelementer fylt med oppkvernede fiskekasser. Kvåle kjenner ikke til at det er satt opp bygg med denne typen bærende materialer tidligere.

- Det vi produserer her på Orkanger er det vi kaller forskalingselementer. Disse består av to tynne betongplater hvor vi legger inn isolerende isoporplater og fyller med betong. Det som ikke er gjort tidligere er å bruke isopor iblandet betongen både som isolasjon og som et materiale med bæreevne, sier Kvåle.

Les også: Orklandskonferansen: Grønt skifte

Kan frakte mer betong

Ifølge Krogh er det først og fremst transportkostnader som har gjort gjenbruk av isoporkasser i betongproduksjon for kostbart.

- Å frakte isoporen er enormt kostnadskrevende. Nå blir vår fabrikk liggende nær Con-Form, med store mengder isopor tilgjengelig, sier Krogh.

Samtidig vil mer innblanding av isopor i betong redusere transportutgiftene på betongen, ifølge Kvåle.

- I dag kan en betongbil som skal ut til Hitra laste åtte kubikk betong. Ved å redusere egenvekten med isopor, kan man tenke seg at bilen kan ta 25 kubikk i stedet. Det utgjør enormt mye i transportkostnader. Og kan man redusere egenvekt på selve bygget, kan man også redusere dimensjonene på materialbruken, sier han.

Ingen spor av fisk

De to bedriftslederne ser dermed for seg store synergieffekter ved å samarbeide om resirkulasjon av fiskekassene, der Isfjord vil kunne hente ut høyere pris for de brukte kassene mens Con-Form senker sine materialkostnader. Men fortsatt gjenstår mye arbeid før de første betongelementene kan settes opp på Grønøra.

- Det krever både forskning og dokumentasjon, og vi er nå i samtaler med Sintef om dette. Vi trenger å få dokumentert isolasjonsevne og branntekniske egenskaper. Statikk, eller bæreevne, er intakt i betongelementene i utgangspunktet, sier Kvåle.

De to er ikke engstelige for at fiskekassene vil sette spor etter seg i nybyggene.

- Om det vil lukte fisk av veggene? Nei da, ingen fare, fiskekassene er helt rene før de kvernes opp, forsikrer Isfjord-sjefen.

Les mer: