Etter flere år der pilene har pekt jevnt og trutt nedover for norske aviser, kunne de ansatte i avisa Sør-Trøndelag denne uka feire at opplagsnedgangen er snudd.

Les også: Ser samme tendens i søsteravisene

Viktig milepæl

Forrige uke ble en milepæl passert for det lokale mediehuset, etter at opplagstallene krysset den magiske «fjorårsgrensen», noe som innebærer at avisen nå har flere abonnenter enn på samme uke i fjor.

- Det som er verdt å merke seg er at vi, i likhet med bransjen for øvrig, hadde en jevn opplagsnedgang i hele 2015 og 2016, som også fortsatte inn i 2017. 1. februar i år gjennomførte vi en frekvensendring der vi gikk fra fem til tre utgivelser i uka. Samtidig innførte vi en plussløsning, der vi la alt stoff ut på nett for dem som er abonnenter hos oss. Etter det har vi opplevd en økning fra 4876 til 5069 abonnenter, det vil si en vekst på nesten 200 abonnenter. Det forteller oss at vi har gjort noe riktig, sier ansvarlig redaktør Anders Aasegg Morken.

Populært med pluss

Det er en vekst i antall digitale abonnenter som gjør at de ansatte nå kan glede seg over flere lesere. Fra avisen innførte sin pluss-løsning 1. februar, har 657 brukere valgt å tegne et slikt papirløst abonnement.

- Det viser at nedgangen i antall papirabonnenter ville fortsatt. Den endringen vi gjorde 1. februar i år har kompensert for dette fallet, samtidig som at vi med den digitale løsningen i realiteten opplever en opplagsøkning, sier Morken.

Han tror nettstrategien også har ført til at avisen når ut til en bredere lesergruppe.

- Det er tydelig at muligheten til å kjøpe digitale produkter gjør at vi nå også får flere unge lesere, sier Morken.

Leses ved bassenget

Overgangen til pluss-løsning, der saker som tidligere var forbeholdt papiravisen nå legges ut som abonnementsstoff på nett, har også ført til et helt annet innhold i nettavisen.

- Tidligere opplevde vi et betydelig fall i antall lesere om sommeren, både som klikk på nettsaker og i form av stopp i papirabonnement. I sommer opplever vi at mange tegner abonnement foran ferien. Det tyder på at folk gjerne sitter på bassengkanten og oppdaterer seg på interessant nyhetsstoff hjemmefra, sier Morken.

Styrker seg

Daglig leder Tommy Krangsås mener det var på sin plass å feire opplagsøkningen med marsipankake sammen med de ansatte denne uka.

- For oss er det kjempegledelig at vi etter flere år med opplagsnedgang nå opplever opplagsvekst, og at vi dermed også styrker oss som et meget relevant annonsemedium, sier Krangsås.