Det sier Knut Johan Singstad, gårdbruker i grenda Likroken i Hemne. Han er blant annet en av de tre som til sammen har investert for til sammen ca. 20 millioner kroner de siste seks åra på topp moderne robotfjøs. Dette, pluss alle de andre gårdene, genererer en betydelig næringstrafikk til og fra.

— Melkebilen kjører to av tre dager hele året. I tillegg kjører slaktebilen, det er transport av kraftfôr, tømmer og rundballer, og selvsagt post- og Hamos-bilene, sier Singstad.

Faren, Gudbjørn Singstad, sier Likroken kommer høyt opp på statistikken over husdyr.

— Dette er grenda som har svært stor tetthet av husdyr, sier han.

Må tørke ut

— Hvordan blir veiarbeidet tatt imot?

— Vi er glad for det som skjer, og det var på høy tid. Vi har øvd påtrykk ved blant annet å sende bilder av veien når den er på det verste til rådmannen, som i neste omgang har sendt dette videre til teknisk etat, sier Singstad, som imidlertid ikke har den verste veien å vise fram denne dagen.

— Det har vært oppholdsvær i en måned nå, så nå er den fin.

— Det viktigste er å heve veibanen og få tørket den. Det styrker bæreevnen, sier Anders Haugen, som kjører gravemaskin for faren Ivar Haugens firma.

— Jobben her har en varighet på ca. én måned. Da har vi rensket grøfter på begge sider av veien over en avstand på ca. én kilometer, sier Tor Johannes «Totto» Lian.

Norge rundt

Likrokveien er nok ikke enestående i sitt slag. Det kan vogntogsjåfør Mats André Aftret fra Rennebu bekrefte. Han kjører rundballer til en av gårdene i Likroken denne dagen.

— Jeg har mer eller mindre hele landet som arbeidsplass, og min erfaring er at kommunale veier som denne er smale og er myke utpå kantene. Veistandarden i Norge er generelt dårlig, vil jeg si, sier Aftret bak rattet på en kjøredoning som er 2,50 meter bred og 17 meter lang.

Når han møter gravemaskiner som utfører utbedringsarbeid, blir han glad.

— Det er mange slike strekninger rundt om som burde hatt besøk av ei gravemaskin eller to, sier han.

Over 53 millioner

Hemne kommune har nå bevilget penger for å utbedre Likrokveien. Hva kostnaden kommer på er usikker siden arbeidet fortsatt pågår. Men den er bare én på ei lang liste av kommunale veier som skriker etter utbedring.

Når det spesifikt gjelder Likrokveien, fastslår Magne Jøran Belsvik, enhetsleder ved Tekniske tjenester i Hemne kommune, at det kun vil bli foretatt grøftrensk i år.

— Vi må la veien sette seg etter at vi har rensket grøftene, så vurderer vi å legge bærelag seinere. En annen utfordring med bærelag, som i praksis vil si å bygge ny vei, er at den blir smalere. Dette må også vurderes, sier han.

Må renne av

De som bor langs veien har sine teorier om hva som må til.

— Det som lager såkalt vaskebrett, er at veien er for flat. Den bør ha en forhøyning langs midten, slik at vannet renner av. Det er viktig å ta hensyn til for dem som har vedlikeholdet på veien, sier Gudbjørn Singstad.

— Her handler det om dyr - levende vesener, og derfor er det viktigste at de som bringer og henter varer har en sikker vei. Det skal små forsinkelser til før dette forplanter seg videre i systemet, sier Knut Johan Singstad.

Likrokveien er ca. fire kilometer lang. Stolsmo, som også har stor tetthet av gårdsbruk, hører inn under den geografiske benevnelsen Likroken.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300