Agdenes bondelag aksjonerte for å bevisstgjøre forbrukerne på at viktige valg tas i kjøledisken hver dag.

Torsdag gjennomførte de en klistremerkeaksjon, hvor de satte merker på norskproduserte varer i butikkene i kommunen. På klistremerkene sto det: «La oss lage maten din! Velg norsk mat og bidra til: Levende bygder, åpent landskap, arbeidsplasser og god dyrehelse».

- Vi var både på Coop Prix Lensvik, Coop Mølnbukt og Joker Selva, hvor vi ble godt mottatt. Vi fikk presentere aksjonen vår, henge opp plakater og sette merker på varene, sier Eli Birgitte Singstad, leder i Agdenes bondelag.

Grønne merker viser hva du skal velge for å støtte norske bønder.

- Må ha inntekt

Bondelaget la også ut brosjyrer med informasjon om bruddet i jordbruksforhandlingene.

- Målet med aksjonen er å gjøre forbrukerne oppmerksom på norske matvarer. Det blir ikke noe landbruk hvis ikke folk er bevisste og velger norsk. Skal vi ha et landbruk, må vi ha inntekt å leve av. Det er kapitalkrevende å komme seg inn i landbruket for ungdommen, og da må det være en mulighet for inntekt som forsvarer det. Vi ville ha et løft for små og mellomstore bruk, som vi har mange av her i Agdenes, men tilbudet i jordbruksavtalen styrker ikke disse brukene, sier Singstad.

Budskapet til bondelaget, er at valgene som tas i kjøledisken hver dag får ringvirkninger.

- Det kan være vanskelig å vite hva som er norskprodusert, fordi et norskklingende navn ikke er noen garanti. Vi fikk en aha-opplevelse selv under aksjonen, da vi måtte studere en del varer for å vite opprinnelsen til råvarene. Med Gilde er det garantert, men med andre merker kan det spes på med importråvarer, sier Singstad.

Olav Sterten tok seg av merking av smøret.

Markedsmakta

Hun mener det er forbrukerne som bestemmer hvem som sitter igjen med pengene til slutt.

- Markedsmakta er blitt slik at vi har få butikkjeder, med noen få innkjøpsaktører. De få personene som står for innkjøpet i de store kjedene, har mye makt over hva som blir sendt ut i markedet. Går det bra med Nortura og Tine, samvirkeorganisasjonene, tilfaller overskuddet bøndene. Går det bra med de aksjeeide aktørene, går overskuddet til aksjonærer og ikke bønder. Forbrukerne bestemmer, sier Singstad.