Mens bransjen sliter og konkurransen er stor, klarer avistrykkeriet på Grønøra å levere etter budsjettmålene.

- Dyktige medarbeidere er alfa og omega for en næring som er i endring slik vi opplever for tiden, sier daglig leder Per Ove Bjerkan.

Avisenes synkende opplagstall og frekvensendringer får umiddelbare konsekvenser for avistrykkeriene landet over. Men så langt har trykkeriet på Grønøra klart å holde stand.

- 16 effektive og dyktige medarbeidere kombinert med at vi klarer å kompensere for svikten med siviltrykk er grunnen til at vi fortsatt når budsjettene våre, sier Bjerkan.

Les også: Her kan det komme 30 arbeidsplasser

Reklame

I begrepet siviltrykk inngår trykk av reklamebilag for store markedsaktører som ser at annonsering som havner i folks postkasser fortsatt har stor betydning for varesalget.

- For vår del er Coop den desidert største, men vi trykker blant annet også for Clas Ohlson, Rema 1000 og Sport1, sier han.

Nærmere 30 ulike aviser står på kundelista til trykkeriet på Orkanger. De fleste er lokalaviser i Midt-Norge, men ikke alle vet at det også trykkes riksdekkende aviser på Orkanger.

- Vi har såkalt satellittrykk av Klassekampen, Vårt Land og Finansavisen. Det innebærer at vi trykker de delene av disse avisenes totalopplag som skal distribueres i denne delen av landet, forklarer Bjerkan, som har ledet trykkeriet siden desember 2016.

To eiere

Avistrykkeriet på Orkanger, som ble etablert i 2008, eies 50/50 av Amedia Trykk og Polaris-Trykk i Trondheim, og er et av landets mest moderne og effektive avistrykkerier.

- Det delte eierskapet har nok vist seg å være et av våre største konkurransefortrinn, sier Bjerkan, som også har en formening om hvorfor de regnes som et av de mest effektive.

Da trykkeriet ble etablert, var kompetanse et av satsingsområdene.

- Det ble vektlagt at alle operatørene skulle kunne utføre løpende vedlikehold på sine produksjonsmaskiner. Det utføres med stor dyktighet, skaper et eierforhold og resulterer i svært lite produksjonsstans, sier Bjerkan.

Det medfører også mindre reparasjoner og tilkalling av eksternt servicepersonell, noe som selvsagt vises direkte på selskapets bunnlinje.

Nytenking

Den største utfordringen trykkeriet står ovenfor i framtida er utvilsomt papiravisenes skjebne. Bjerkan mener at lokalavisene i stor grad har en framtid i papirformat, mens de store riksavisene har en større utfordring.

- Det vi som trykkeri kan bidra med er å fange opp trender, samt bidra til å øke interessen for papiraviser og bilagsproduksjon. Annonsemarkedet er i endring, men så langt tyder mye på at de store annonsørene fortsatt vil satse både digital og på papirprodukter, opplyser Bjerkan.

Internasjonal konkurranse

Det er travle arbeidsdager og høy kapasitetsutnyttelse hos hver ansatt på trykkeriet.

- Det er ikke noe latmannsliv her hos oss. Klokka 21.50 hver kveld skal alle aviser være trykket og klar for distribusjon, og det klarer vi, sier Bjerkan, som opplyser at i tillegg til de faste ansatte har fire ekstrahjelper og tilkallingspersonale som bidrar i pakkeriet hvor avisene klargjøres for avisbudene.

Den tøffe konkurransen i et fallende avismarked er et internasjonalt fenomen og bransjen opplever også at utenlandske trykkerier kaster seg inn i kampen om oppdragene.

- Spesielt Sverige og Danmark finner det norske markedet interessant, men vi skal gjøre vårt for å være konkurransedyktig framover, sier Per Ove Bjerkan.

Les også: - Boka har skapt mye debatt og oppmeksomhet

Daniel Rønning holder orden på logistikken. Foto: Steinar Larsen
På et trykkeri er orden og logistikk en nøkkelfaktor. Her er operatør Marianne Snildal Mostuen opptatt med å legge inn opplysninger i datasystemet. Foto: Steinar Larsen