- De har blitt nesten best i klassen, sier Hans Petter Øien Kvam i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Han leder næringsforeningens avdeling for Skaun og Melhus, og kom i november i fjor med kraftig kritikk av byggesaksbehandlingen i Skaun kommune. En undersøkelse utført av næringsforeningen viste at 16 av 102 byggesaker i 2015 ikke ble behandlet innen fristen.

Les også: Skepsis til dyr offentlig veg til privat næringsareal

Rakk ikke fristene

Samtidig brukte Skaun kommune over tre ganger så mye penger på byggesaksbehandling sammenlignet med Orkdal kommune.

- At en kommune bruker mye ressurser på byggesaksbehandling er egentlig positivt. Det som ikke er bra, er at en fjerdedel av alle saker de siste 3 år ikke er behandlet innen fristen. Dette er ikke forutsigbart for søker, og dårlig i forhold til andre kommuner, sa Kvam til ST i november i fjor.

Nesten best

Nå tyder mye på at kommunen har fått bukt med utfordringene knyttet til byggesaker. Kvam tror tilbakemeldingen fra næringsforeningens undersøkelse ble tatt på alvor av kommunen.

- Jeg tror måten vi la fram problemstillingen på ble godt mottatt. De har virkelig gjort gode prioriteringer og lagt inn store ressurser, og de har blitt nesten best i klassen. Mine medlemmer gir tilbakemelding på at sakene nå behandles på rekordkort tid, og alt behandles innenfor fristene. Det er en hverdag vesensforskjellig fra tidligere år, sier Kvam.

Han er svært fornøyd med at kommunen ser ut til å ta tilbakemeldinger fra næringslivet på alvor.

- Vi presenterer medlemmenes syn. Her opplever vi at tilbakemeldingen har blitt tatt imot på en forbilledlig måte med den graden av alvorlighet som har vært nødvendig, sier Kvam.

Les også: Børsa-bedrifter vil kapre kunder i Buvika

Styrket bemanningen

Rådmann i Skaun, Jan-Yngvar Kiel, kan bekrefte at kommunen før jul ikke lenger hadde fristbrudd på byggesakssøknader.

- Det er riktig at vi har gjort ting for å forbedre oss. Vi har fått styrket bemanningen på teknisk kontor med kompetent personale. I tillegg er det gjennomført egen intern kompetanseheving, der vi har fått en egen fagkoordinator som er trukket inn i et systemarbeid. Så er det alltid slik at vedtak knyttet til tekniske tiltak kan være kompliserte, selv om de for tiltakshaveren kan fremstå som enkle. Byggesaker har generelt sett blitt mer kompliserte både for tiltakshaver og for kommunene. Men vi har nå mer tverrfaglighet i arbeidet, og det har vært gjort en systematisk gjennomgang av porteføljen, sier Kiel.

Tapte hundretusener

At kommunen nå er à jour betyr også mer inntekter til kommunene. Kiel bekrefter at Skaun kommune enkelte år har tapt flere hundre tusen kroner på at byggesaker ikke har blitt behandlet innen fristen.

- Men jeg er mer bekymret for det at vi ikke har klart å ivareta innbyggerne på en god måte, sier Kiel.

Digitalisering på gang

Han viser til at Trondheim kommune nå har satt i gang et arbeid med digitalisering av byggesøknader, og at også Skaun kommune nå er i gang med tilsvarende tiltak for å styrke byggesaksbehandlingen.

- Vi arbeider nå med å digitalisere datagrunnlaget for byggesaker. Målet er at tiltakshaver selv skal kunne gå inn og hente ut nødvendige opplysninger som skal følge med som dokumenter til byggesaken. Det er viktig å fange opp manglene i en søknad tidlig. Dette er rutiner som vi har jobbet mye med, med sikte på å sikre innbyggernes kvalitet på søknadene og dermed kunne gi raskere og sikrere svar, sier Kiel.

Oppretter næringsråd

Skaun kommune oppretter et eget næringsråd for å styrke dialogen med næringslivet i kommunen.

Det var i september kommunestyret i Skaun vedtok å opprette et eget næringsråd i kommunen. I kommunestyret 14. desember ble Mildrid W. Gimseng (Sp), Erik Fenstad (H) og Asbjørn Leraand (Ap) valgt som politiske representanter til næringsrådet, som dermed skal være klart til å begynne å fungere over nyttår. Rådmann Jan-Yngvar Kiel trekker fram opprettelsen av næringsrådet som et viktig tiltak i forhold til å bedre samarbeidet med blant annet byggenæringen.

- Næringsrådet er ment å være en åpen dialogarena, der man skal kunne snakke om hva det er som fungerer, og hva det er som ikke fungerer. Hvilke forventninger har vi for eksempel til søkerne? Videre vil rådet også være viktig i forhold til hvilke innspill Skaun skal ha i forhold til oppfølging av strategisk næringsplan, sier Kiel.

- Det har vært gjort en systematisk gjennomgang av porteføljen, sier rådmann i Skaun, Jan-Yngvar Kiel. Foto: Lillemor Hestvik