I 2012 la Oddbjørn Bang, daværende varaordfører i Orkdal, fram en plan for utbygging av veinettet forbi og gjennom kommunesentrum Orkanger, samt etablering av gang- og sykkelveier sentralt i kommunen. Planen omfattet også oppgradering av fylkesvei 714 fra Råbygda til Harangen. Planen fikk navnet «Miljøpakken for Orkdal».

Ansvarlig redaktør Anders Aa. Morken Foto: Silje Asbjørnsen

Prosjektet hadde en prislapp på 600 millioner kroner. Bang la også fram en finansieringsplan, som blant annet omfattet å la bommene på E39 ved Thamshavn bli stående til 2022, for på den måten å få inn 200 millioner kroner til prosjektet. I tillegg omfattet planen å legge E39 gjennom Orkanger i tunnel, noe som ville frigjøre tomtearealer til en verdi av 100 millioner kroner. Finansieringsplanen omfattet også et statlig bidrag på 200 millioner kroner. I januar 2013 vedtok kommunestyret i Orkdal å gå videre med «Miljøpakken for Orkdal». Planen ble med andre ord godt mottatt, selv om ikke alle partiene stilte seg bak forslaget om å forlenge bompengeperioden på E39 ved Thamshavn.

I dag, ti år senere, lever fortsatt ideen om å få styrket veinettet i kommunen, men nå under begrepet Orkdalspakken. Prosjektet har imidlertid forandret seg betydelig, da Orkdalspakken i hovedsak dreier seg om opprusting av fylkesveinettet i Orkland: fylkesvei 65 Bårdshaug - Storås - Surnadal, fylkesvei 701 Storås - Meldal, fylkesvei 700 Meldal - Berkåk og fylkesvei 710 Råbygda - Valset.

Selv om det er satt i gang et forprosjekt, som blant annet skal komme med ei bompengeutredning, så tyder alt på at det vil ga mange, mange år før Orkdalspakken kan realiseres. Motviljen mot bompenger innad i kommunen er stor. Ifølge Hallgeir Grøntvedt, leder i hovedutvalg veg på fylket, så vil det ikke være mulig å realisere prosjektet uten bompenger. Optimismen rundt prosjektet styrkes heller ikke ved at Samferdselsdepartementet nylig slo fast at utbygginga av E39 er satt på vent, og at det trolig vil gå mange år før E39 vil bli prioritert i Nasjonal transportplan.

Derfor er det viktig at både lokale og regionale politikere setter seg ned etter valget og finner en plan for å få realisert de viktigste delprosjektene i Orkdalspakken, uavhengig av Orkdalspakken for øvrig. Blant de viktigste prosjektene er oppgradering av fylkesvei 710 Råbygda - Valset, Forve bru og ikke minst gang- og sykkelvei på Blåsmo. Fylkesvei 710 bør være en statlig oppgave, da veien er viktig i nasjonal beredskapssammenheng. Så her bør det være mulig å få ting til å skje relativt raskt. Å sitte passiv å vente på Orkdalspakken, kan dessverre fort bli å vente på ingenting.