Det var ca. 20 000 ansatte og det politiske Norge styrte de økonomiske rammene til statsbedriften.

Etter hvert som årene gikk og ventelistene på telefon var ryddet av veien, ble fokuset satt på service for våre abonnenter. Vi lærte oss at abonnentene var våre kunder, og de skulle etter hvert betale våre lønninger. Det ble utført kundetilfredsmålinger og svartiden på sentralbordet ble nøye overvåket. Måtte kundene vente over 30 sekunder, ble det satt inn tiltak.

I min oppvekst hadde vi butikker i nesten hver ei grend. I vårt område kunne vi ringe butikken for å bestille varer, en dag i uka kom kjøpmannen på døra med varene uten at det kostet ekstra. Hadde vi behov for legehjelp, ringte vi en av de lokale legene. Hvis vi følte at det var behov for et legebesøk, kom legen hjem til oss.

Forandring fryder

Televerket heter nå Telenor, de har endret selskapsform og struktur. De står på egne ben og har milliarder i omsetning og resultat. Jeg leser at antall ansatte i Norge nå er på 3400. I år har det kommet signaler om sluttpakker til ca. 170 medarbeidere, begrunnelsen skal være feil kompetanse.

Mange stenger døren

Vi registrerer at tilgjengeligheten til mange foretak har blitt svært begrenset. Offentlige kontorer innskrenker sin tilgjengelighet og i verste falle legges ned i distriktene. Vi opplever det samme hos mange i det private næringsliv, kundebehandlingen er i mange tilfeller nedprioritert.

Skaff deg en app

Mange har innført talemaskiner, etter mange tastetrykk får vi beskjed om stor trafikk og lang ventetid. Vi blir anbefalt å logge oss inn på hjemmesiden, der finner vi informasjoner som kan hjelpe oss. I dag har vi et skikkelig handicap hvis vi ikke har en smarttelefon som vi behersker. I tillegg må vi installere apper, det er nesten det viktigste av alt.

Endringsiveren

Når fokuset endrer seg fra å betjene kunder til å effektivisere med smarte digitale løsninger, blir mange stengt ute. Flere tusen i vårt land henger ikke med i den digitale verden, spesielt mange godt voksne, men også unge. Når folk ikke tar sjansen på å ta bussen fordi de er engstelige for om de klarer å betale, må det være noen som har bommet. Jeg har selv snakket med buss-sjåfører som ikke kan det digitale systemet som selskapene har innført.

Utvikling er bra

Det er viktig at vi godt voksne ikke prøver å framstille alt som har skjedd som negativt, det meste er til det bedre. Men de som skal ta beslutninger må tenke konsekvenser, fordeler og ulemper. Tror mange har hoppet over denne analysen.