Det sier orkdalsordfører Oddbjørn Bang, som fikk vite om vegdirektørens stoppordre på det planlagte E39-arbeidet først denne uka.

Som følge av EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift varslet Statens vegvesen i 2016 om at alle norske tunneler skulle oppgraderes og rehabiliteres. Blant dem også de fem tunnelene på E39 mellom Klett og Orkanger. Arbeidet skulle vært påbegynt i februar 2017, og være avsluttet i løpet av 2018. For å spare tid – og penger – er prosjektledere i Statens vegvesen bedt om å utrede muligheten for å stenge E39 helt, og omdirigere trafikken via den gamle fylkesvei 6642 i stedet.

- Vi ordførerne fikk ingen informasjon fra vegvesenet. Det var lederen for Regionrådet for orkdalsregionen som fikk en epost , og som varslet oss ordførerne mandag. Vi reagerte da umiddelbart og kalte inn til et møte med veivesenet onsdag denne uka, hvor vi ble orientert og hvor vi la fram vår umiddelbare reaksjon på vegdirektørens forslag, forteller Bang.

Bekymret

Og Bang går ikke av veien for å bruke «utestemmen» om forslaget om å stenge E39 et helt år. Og det er først og fremst trafikksikkerheten han er bekymret for. I vegdirektørens forslag er det nemlig antydet å stenge halve strekningen om gangen. Det betyr at når arbeidet på tunnelene mellom Øysand og Børsa skal gjennomføres, så skal hele strekningen stenges, mens tunnelene mellom Børsa og Thamshavn holdes åpne. Det vil i så fall innebære at all trafikk skal sluses opp og ned gjennom Børsa sentrum, mellom E39 og fylkesvei 6642 (gamle E39).

- Hvis dette blir gjennomført, så vil det være galskap. Å sende så mye trafikk, deriblant tungtrafikk, gjennom boligområder, øker risikoen for at barn og andre som ferdes langs veiene blir skadet, i verste fall drept. Trafikksikkerhetsmessig vil det være helt forkastelig å sluse så mye trafikk gjennom Børsa sentrum.

- Kaos

Bangs reaksjoner går også på andre områder. Han ser ganske tydelig, uten videre konsekvensutredning, at et stenging av E39 vil få mange negative konsekvenser.

- Det vil føre til kaos i kollektivtrafikken, pendlerne får betydelig lengre reisetid og ikke minst vil næringslivet bli rammet hardt. Konsekvensene blir ekstra ille med tanke på at det også foregår anleggsarbeid på E6 mellom Klett og Trondheim, og man vil da fort får kø på hele strekningen mellom Orkanger og Trondheim. Stenging vil også bli ødeleggende for de store utbyggingsprosjektene i Orkdal, som Norsk kylling, Isfjord og folkehelsesenteret, sier Bang, og legger til at det ikke bare er orkdalsregionen som vil bli rammet av ei eventuell stenging, men også nordmøreregionen og Fosen.

Finnes alternativer

Bang opplyser videre at ordførerne og flere andre aktører nå vil jobbe målrettet for å samle argumenter som kan overbevise vegdirektøren om at å stenge E39 i ett år, ikke vil være en god løsning.

- Det finnes gode alternativer. Den opprinnelige planen om å gjøre arbeidet på kveld og natt, er en god plan. Det har også kommet fram at det vil være mulig å gjøre en del arbeid på dagtid, forutsatt at man reduserer fartsgrensa. Alt vil være bedre enn stenging, og det budskapet skal vi jobbe hardt for å få fram.