Som følge av EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift varslet Statens vegvesen i 2016 om at alle norske tunneler skulle oppgraderes og rehabiliteres. Blant dem; de fem tunnelene på E39 mellom Klett og Orkanger. Arbeidet skulle vært påbegynt i februar 2017, og være avsluttet i løpet av 2018.

- Vi er forsinket i forhold til det vi opprinnelig tenkte; det er det ingen tvil om, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, til ST.

Brekk-tunnelen.

Ny utredning

Like før påske ba vegdirektør Terje Moe Gustavsen, ifølge Lindseth, Statens vegvesen om å se på muligheten for å effektivisere rammebetingelsene for tunnelprosjektene.

- Omfanget av rehabiliteringsarbeidet har blitt større, og kostnadene såpass høye at vegdirektøren har gått ut og sagt at samtlige ikke påbegynte prosjekt skal vurdere om det er mulig å stenge veien helt og gjennomføre rehabiliteringen uten trafikk, sier Lindseth.

Sagt på en annen måte; å undersøke muligheten for å stenge E39 mellom Klett og Orkanger, eller deler av den, døgnet rundt i et helt år. Det er de fem tunnelene Brekktunnelen, Mannsfjelltunnelen, Svalnestunnelen, Viggjatunnelen og Storsandtunnelen, alle ferdigstilt i 2005, som omfattes av de nye sikkerhetskravene.

- Slik jeg forstår det er det et generelt ønske fra vegdirektøren at alle tunnelprosjekt i Norge skal vurdere å stenges hele døgnet for å korte ned den tida jobben tar, og kanskje få en billigere pris på anbudet. For det er jo billigere å jobbe på dagtid enn på nattestid, sier regionrådsleder i Orkdal, Odd Jarle Svanem, til ST.

Mannsfjell-tunnelen.

I det opprinnelige forslaget, der Orkdalsvegen AS har fått oppdraget med å oppgradere de fem tunnelene, var planen å dele opp arbeidet med de fem tunnelene i tre faser, der arbeidet skulle foregå utenfor rushtiden; hovedsakelig på kveldstid, natt, og i helg, slik at trafikken i minst mulig grad skulle berøres.

- Vi ønsker å nattestenge, og vi kan faktisk arbeide i deler av tunnelene på dagtid, med at vi kjører trafikk med redusert hastighet, sier Lindseth.

Informasjonsmøte

Torsdag ettermiddag kalte Statens vegvesen inn til et informasjonsmøte. Blant de inviterte var Orkanger regionråd og ordførere fra blant andre Orkdal, Skaun, Ørland, Surnadal, og andre omkringliggende kommuner.

- Vi tok kontakt med dem for å diskutere utspillet som kom fra vegdirektøren. Uttalelser fra ordførerne i de forskjellige kommunene er viktige for oss, og utgjør en styrke for beslutningsprosessen. Mitt ansvar er å sørge for at beslutningsgrunnlaget vi leverer fra oss skal være bra, sier Lindseth om hensikten med møtet.

Trafikkbildet mellom Orkanger og Trondheim er komplisert i morgen- og ettermiddagsrushet.

I møtet orienterte Statens vegvesen om at den opprinnelige prosjektplanen, med arbeid utført på kveld, natt og i helg, vil ta fire måneder lenger tid enn om arbeidet foregår døgnkontinuerlig uforstyrret av trafikk.

Vegdirektørens ønske om ny utredning skapte sterke reaksjoner blant de inviterte.

- Folk kommer ikke til å komme seg på jobb. Det vil jo bli totalt kaos, sier varaordfører i Ørland kommune, Finn Olav Odde, til ST, og henviser til det allerede kompliserte trafikkbildet mellom Orkanger og Trondheim.

- Det er helt urealistisk å stenge tunnelen hele døgnet. Det er helt urealistisk i hodet vårt. Det blir ikke akseptert at de flytter all trafikk ned på fylkesvei 6642, sier Svanem.

Svalnes-tunnelen.

Bedre beslutningsgrunnlag

Svanem velger å tro at et forsterket informasjonsgrunnlag vil sette en stopper for vegdirektørens bestilling.

- All fornuft tilsier at det blir nattestengt. Som regionråd skal vi bidra til at den riktige avgjørelsen blir tatt, sier han.

Regionrådslederen anser det som utenkelig at det stadig økende trafikkbildet kan flyttes, via omkjøring, til den gamle fylkesveien.

- Børsa og Buvika vil bli veldig belemra hvis E39 blir stengt hele døgnet. Det går bare ikke an. Det er jo boligfelt det vil bli kjørt tungtransport gjennom, og det er jo så mye transport at det er helt uholdbart, sier Svanem.

- Dette kan vi kan rett og slett ikke akseptere. Det er den nye utredningen vi protesterer sterkt mot. Jeg syns det er rart at de i det hele tatt tenker på det, sier Odde.

Viggja-tunnelen.

EU-direktivet

Alle tunneler lenger enn 500 meter reguleres av tunnelsikkerhetsforskriften. Derfor må over 200 riksvegtunneler over hele landet oppgraderes for å oppfylle de nye EU-direktivene.

- Tunnelene langs E39 er forholdsvis nye og generelt sett har de en høy kvalitet. Det ser jo alle som kjører der. De er driftet og vedlikeholdt på aller beste måte. «Orkdalstunnelene» er av ypperste klasse. Dagens system er oppe og går etter de bestemmelser som gjelder for da tunnelen ble bygd, men oppgraderingene kommer som følge av nye direktiv fra EU, og den nye tunnelsikkerhetsforskriften, sier Lindseth.

Storsand-tunnelen.

I etterkant av møtet vil Svanem, på vegne av et enstemmig regionråd, fremme en felles uttalelse til vegdirektøren.

- Vi er ikke med på dette. Vi er veldig enig i hele regionen om at en døgnkontinuerlig stenging av E39 ikke kan skje. Det er viktig å nevne overfor innbyggerne at dette skal vi klare å få til, slik at det ikke blir en for stor belastning for verken næring eller befolkning i regionen, understreker Svanem.

- Å få frem beslutningsgrunnlaget har så høy prioritet at vi håper å ha det klart i løpet av juni. Vi er også i kontakt med en konsulent som skal si noe om risikoforhold ved å overføre trafikken til fylkesvei 6642, sier Lindseth.