Rektor Erlend Ysland orienterte formannskapet om mobbetallene for Lensvik skole, og erkjente at de har utfordringer som det jobbes kontinuerlig med.

- Vi tar dette på største alvor. Det kullet som var med i undersøkelsen kjenner vi godt til, og satte derfor inn en ekstra lærerressurs i den klassen for noen år tilbake, sa Ysland.

Han presenterte tallene fra elevundersøkelsen for formannskapet. Tall som altså viser 25 prosent mobbing på ett klassetrinn ved skolen både i år og i fjor.

- Det er klart vi ikke liker å ha et slikt tall. Derfor jobber vi med dette med fullt fokus. Det handler om kontinuerlig jobbing over år, sier Ysland.

Utfordrende

- Dette er en sak vi tar på høyeste alvor. Mobbing er noe hele Skole-Norge ønsker å få bukt med, og som leder har jeg dette øverst på agendaen hele tida. Jeg har også et engasjert FAU som er med på en felles innsats for å få bukt med mobbing, sa Ysland.

Han viste til at offentliggjøringa til Udir av disse tallene er utfordrende i et lokalmiljø.

- Det er utfordrende, på lik linje med at mobbing er en utfordring. Jeg skjønner at Udir vil offentliggjøre tallene for å få slutt på mobbinga, men det blir feil når offentligheten ikke forstår hva som ligger bak tallene, sier Ysland.

Ønsker åpenhet

Han orienterte litt om hvordan elevundersøkelsen følges opp på skolen, blant annet ved at alle kontaktlærerne må legge fram en vurdering av undersøkelsen.

- Jeg går gjennom vurderingen sammen med hver enkelt kontaktlærer, og vi legger planer som vi skal jobbe videre med.

- Jeg ønsker å være åpen om denne problemstillinga, det fortjener både elever og foreldre. Jeg kommer aldri til å si at vi er en mobbefri skole, men vi ser samtidig at vi har høy trivsel på mange kull. Vi kom på tredjeplass i Avis i skolen med det samme kullet denne uka, og jeg kan med hånda på hjertet si at det ikke ville vært mulig å få til hvis det hadde vært dårlig læringsmiljø i klassen. Vi springer ikke fra tallene, men vi vil behandle elever og foreldre med respekt, sier Ysland.

Han fortalte om arbeidet med en Læringsmiljøplan, som er politisk vedtatt og identisk med den som brukes også i Orkdal kommune. Den inneholder en planer for forebygging, avdekking og stopping av mobbing, spørreskjema og sosiogram som brukes i klassene.

Undersøkelse med navn

Ysland fortalte også at skolen har en god dialog med Fylkesmannen, og at de derfra har fått anbefaling om å kjøre elevundersøkelsen også på papir med navn, i tillegg til den anonyme varianten i regi av Udir.

- Dette gjorde vi i år. Vi delte ut samme undersøkelse på papir, hvor elevene skulle skrive navnet sitt. Dermed får vi til samtaler i etterkant, og kan følge opp hver enkelt på det som kommer fram. Vi har hatt elevsamtaler, foreldremøter med dette som tema, elevrådet har tatt det opp og FAU er tett på, sier Ysland.

Han mener derfor de har god oversikt over akkurat hva som ligger bak mobbetallene, og jobber konkret med dette.

Delte meninger

Arild Røland (Tverrpolitisk liste) var støttende til at undersøkelsen gjennomføres også på papir med navn.

- Jeg tror det er lurt, slik at man lettere kan gå rett på og ta vare på enkelteleven. Jeg tenker at elevene må ta ansvar for sine uttalelser, i stedet for å gjemme seg bak anonymitet. Jeg stoler på at skolen behandler opplysningene med kløkt, sa Røland.

Elisabet Selås (Sp) var mer todelt i synet på dette, og uttalte:

- Jeg er litt i tvil om det er riktig. Jeg vet at noen elever reagerte veldig på dette. De er i en alder hvor det er mye som rører seg, de er litt «under ombygging». Det trenger ikke være riktig å de skal svare på et ark med navnet sitt på. Jeg vil ellers si at det jobbes fantastisk godt ved Lensvik skole.

Ordfører Oddvar Indergård (Felleslista for bygdeutvikling) roste også skolen og sa at han er beroliget over det arbeidet som gjøres mot mobbing.

- Det er også viktig å huske at skolen ikke har alt ansvaret. Foreldrene har også et stort ansvar, så det er fint at foreldrene blir tatt med på møter. Fortsett med det, sa han.