Som kjent ble Forve bru på Fannrem stengt 2. oktober i fjor, for omfattende oppgradering. Først 30. november ble det åpnet for biltrafikk igjen. Men fortsatt mangler membran og et topplag med asfalt.

Planen har hele tida vært å få gjort dette i vår. Men vinterens slitasje på brudekket, medfører nok at arbeidet blir mer omfattende enn først skissert. Armeringsjern stikker «opp i dagen» på mange steder på brua. Kort og godt er selve brudekket verre nå enn før oppgraderingsarbeidet startet.

- Bør være ferdig med arbeidet på brua i juni

Mandag 23. april foregikk det arbeid på Forve bru. Statens Vegvesen tok blant annet kjerneprøver av betongen i forbindelse med restarbeidet som skal gjøres på brua: Er betongen skadet av vinterens slitasje?

Prøvene som ble tatt på flere steder på brua, ble sendt til analyse til Vegdirektoratet.

- Svarene viser at trykkhastigheten (trykkpåkjenning per areal) er god på betongen. Det er innenfor kravet på denne type betong, forteller Ole Vegard Sæther, prosjektleder i vedlikehold- og fornyingsseksjonen i Statens vegvesen.

Kort oppsummert viser dette at betongen tåler påkjenningen av trafikken på brua, til tross for kraftig slitasje i vinter.

Endelig åpnet brua

Det er den samme entreprenøren som jobbet der i høst, som skal sluttføre arbeidet. De ønsker også å ta tilsvarende betongprøver. Disse prøvene skal sendes til analyse hos Sintef. Dette er ikke gjort ennå, så prøvesvarene her vil drøye en tid.

- Dette gjøres for å ha to indikatorer før det bestemmes hvilke tiltak som skal iverksettes, forklarer Sæther.

- Men hva med armeringsjernene som stikker opp "over alt"? Er de skadet?

- Det vil bli tatt prøver av det også før det tildekkes av betong, sier han.

Sæther påpeker at det er ikke konkludert med hva som skal gjørs på brua. Men det er naturlig å tro at brudekket skal avrettes med et nytt betonglag, før påføring av membran, og til slutt et nytt asfaltlag.

Støtteaksjon for Fannrem

Det er ikke bestemt når arbeidet skal gjøres. Arild Nordheim, seksjonsleder for fornying og forsterkning i Statens vegvesen, sa for kort tid tilbake at de håper å være ferdig i løpet av juni.

Sæther supplerer med at de prøver å ta hensyn til de som blir rammet av ei stengt bru i perioder i sommer. Det kan bli aktuelt å jobbe på natta også for å bli ferdig raskest mulig.