Enkle tiltak som vil hjelpe, blir enten nedstemt eller vedtatt og lagt vekk i en skuff uten penger.

Særlig på to områder kan Orkdal kommune bidra så det monner:

Ved å gjøre kommunens egen bilpark fossilfri, og stimulere til bruk av elsykkel i stedet for bil i deler av tjenestene.

Ved å legge til rette for mer sykling og gåing generelt, og prioritere myke trafikanter framfor biltrafikk.

Mindre sykling

Orkdal kommune fører i stedet en politikk for mer bilbruk. Ifølge Nasjonal Reisevaneundersøkelse ble det mindre sykling og mer bilbruk i Orkdal i årene etter at kommunen vedtok klima- og energiplanen i 2009. I Trondheim har syklinga i sentrum økt med 50 prosent siden 2010. Sykling til og fra barneskolene er tredoblet siden 2013.

Det kunne vi ha fått til i Orkdal også, men tiltak som virker i Trondheim er ikke ønsket her. Småbylista har fremmet flere forslag de tre siste årene. Noen tiltak stopper i byråkratiet, andre er vedtatt, men støver ned fordi ordfører Oddbjørn Bang og det politiske flertallet ikke følger opp med penger. Ofte skal det lite penger til.

Nå skal politikerne i Orkdal bruke 16,5 mill. kr. fra overskudd og kraftselskaper på gode formål. Småbylista og uavhengige politikere foreslår å bruke 1,5 mill. kr. av disse midlene for å gjennomføre i hvert fall noe som kan motivere til mer gåing og sykling:

Fortau mellom Joplassen og Hovsbakkveien, 900 000

Rådmannen mener fortau her er bedre enn å utbedre snarveien mellom det nye boligfeltet på Joplassen og Nerviksbakkan. Formannskapet ba derfor i desember om at det fremmes en egen sak for å få på plass manglende fortau. Noen sak er ikke fremmet, men kostnadene er anslått til mellom 800 000 og 1 mill. kr.

Lys på gang- og sykkelveger ved Gammelosveien, 300 000

Et flertall i kommunestyret vedtok i fjor å åpne Gammelosveien for tungtrafikk døgnet rundt. Kommunestyret vedtok samtidig at rådmannen skal kostnadsberegne gang- og sykkelveg på sørsida av bilvegen ved Damphuset for å unngå to kryssinger. Det er ikke gjort. Som et rimeligere og avbøtende tiltak foreslår vi lys i den mørklagte sløyfa av gang- og sykkelvegen nord for Gammelosveien, samt i Nerviksdalen. Nerviksdalen fører ned til Gammelosveien. I vinter gikk folk etter bilvegen, som har lys.

Fjerne kantstein ved kryss og gangfelt, 200 000

Kantstein i sentrum av Orkanger og Fannrem fører til sykkeluhell, skader sykler, gjør det vondt å sykle og skaper vansker for folk med rullator. Etter flere års påtrykk lovte tekniske tjenester å asfaltere problempunkter. Nå foreligger i stedet et kostnadsoverslag på 338 000 kr for å slipe ned eller senke kantstein. Orkdal kommune kan enten ta de verste punktene, eller utbedre alle dersom det fins en billigere metode.

Sykkelparkering ved busstopp, 100 000

Rådmannen har kostnadsberegnet at sykkelparkering (uten tak) ved busstopp vil koste 21 500 kr per sted. Å kunne låse fast sykkelen gjør det bedre å bruke sykkel til og fra buss, og det reduserer behovet for innfartsparkering. Vi har 1000 pendlere til Trondheim. Nå er det mulig å ta de fire mest aktuelle stoppene på strekningen Fannrem-Orkanger.

Bilen kommer først

Alle forslag ble nedstemt i formannskapet onsdag, selv om dette er det minste vi kan gjøre for å veie litt opp for vedtak som fremmer intern bilbruk, særlig på Orkanger. For slik er virkeligheten:

Handelen skal spres, slik at folk venner seg til å kjøre bil mellom alt.

Atkomsten til kjøpesentrene skal ha fortau bare på ei side, myke trafikanter tvinges ut i biltrafikken.

Skoleveien Råbygda-Orkanger har blitt verre for syklister, ikke bedre.

Orkdal kommune følger ikke opp vedtak som kan få flere unger til å gå og sykle til skolene.

SV påpeker i ST at Orkdal kommune har en utdatert klima- og energiplan. Det stemmer, og det er enda verre at vi i 2018 fortsatt fører en bilbasert politikk. Vi øker utslippene, etablerer dårlige vaner hos barn og unge og gjør sentrumsområdene til gjennomfartsårer hvor det er lite attraktivt å oppholde seg.