- Vi har ennå ikke fått ut det som bor i kjøretøyet, men vi håper å bikke ett tusen hestekrefter, sier Vegard Martinsen (34) fra Skaun.

Sammen med brødrene Svein Erik (34) og Bjarne Morken (41) fra Skaun, og Ketil Høstad (48) fra Børsa, har han brukt høsten og vinteren til å bygge «Redman». Enkelt forklart er det en «monstertraktor» som brukes til traktorpulling (se fakta nederst i artikkelen).

- Vi har holdt på med denne hobbyen i fire år. I fjor vinter bestemte vi oss imidlertid for å dra det litt lenger. Vi kom over et hjemmelaget chassis med drivverk. Og gjennom jobben min på Eik-senteret fikk vi tak i et nytt panser. Kjøretøyet ser ut som en Massey Ferguson traktor. Men i realiteten er det en blanding av lastebilkomponenter, spesiallagede og hjemmelagede komponenter, forteller Martinsen.

Innkjøringsfase

Arbeidet startet i oktober i fjor. Fram til juni i år har det gått med nærmere ett tusen arbeidstimer. De fleste av dem har Martinsen og Bjarne Morken lagt ned. Jobben har pågått i garasjen hjemme hos sistnevnte på Jåren.

Kjører løp for 50 000 tilskuere

Resultatet har blitt en doning på tre og et halvt tonn, med en Volvo 10 liters lastebilmotor, og bakhjul fra ei skurtreske.

- Det er en solid motor, men vi har ikke fått ut det som bor i den ennå. Vi er inne i en innkjøringsfase nå. Foreløpig er effekten kanskje 700 hester. Men med høyt turtall, mye diesel og mye turbotrykk, håper vi å bikke ett tusen hestekrefter, sier 34-åringen.

Kostbar hobby

- Det er mye å hente her, men det spørs hva vi tør. Presser vi den for hardt, kan den ødelegges, og det er kostbart å kjøre i stykker noe sånt, legger han til.

- Hvor mye penger har dere brukt på å bygge kjøretøyet?

- Flere enkeltdeler koster 20 000 og 30 000 kroner. Til sammen er det et sekssifret beløp, trolig nærmere 200 000 kroner.

- Er det mulig å få igjen pengene sine ved et salg?

- Nei, det blir nok et voldsomt tap, svarer Martinsen.

- Kan den brukes til å pløye med – som en vanlig traktor?

- Nei!

- Hva med å kjøre på en vanlig vei?

- Nei, den har en håpløs oppførsel, egentlig! Den er laget for å kjøre på maks turtall. Den går nesten ikke på tomgang, humrer han.

Tune opp turtallet

Sist helg debuterte «Redman» i konkurranse under traktorpulling-stevnet på Levanger. Kvaliken, der det er om å gjøre å kjøre hundre meter med ei steintung belastningsvogn på slep, gikk for så vidt greit.

- Vi kom til finalen, men det ble ikke at vi startet der. Under kvaliken blåste vi hull i grenrøret som går til turboen. Det kan vi fint reparere selv, så vi var egentlig fornøyd med debuten, poengterer Martinsen.

Sander (18) satser på rallycross

Kvartetten skal delta på to-tre stevner i sommer. Det neste er på Klett 18. august. Da er håpet å kjøre finalen, og tune opp turtallet sånn at de får mer effekt ut av motoren enn i dag.

- Hvem er sjåfør av dere under konkurransene?

- Vi bytter på. Men på Levanger var Bjarne i sjåførsetet, sier skauningen.

For lite kaffedrikking

Han påpeker at selve kjøringa er artig, men det er like artig å utvikle en maskin.

- Og det har blitt litt for mye arbeid og lite kaffedrikking i det siste. Det er viktig med det sosiale også, sier Martinsen.

- Hva med miljøaspektet i dette? Når dere gir gass, står det en sky av svart røyk opp av eksospotta.

- Ja, det henger et lite miljøspøkelse over denne hobbyen. Men vi tar hensyn – det går lite diesel. Og dette er ikke verre enn de som koser seg med båt eller travsport. CO-biten er ikke rare greiene. Det er ikke så ille som det ser ut, sier han og legger til at det er mulig å bygge om slik at kjøretøyet går på metanol (sprit), men at dette blir for kostbart i lengden.

Dette er traktorpulling

* Traktorpulling er en motorsport der traktorførere konkurrerer i å trekke ei belastningsvogn lengst mulig med standard serieproduserte traktorer eller spesielt ombygde traktorer.

* Belastningsvogna gir gradvis økende motstand langs en bane. Vinneren i konkurransen er den som trekker vogna lengst distanse.

* Banen er 100 meter lang, og om en traktor klarer å trekke belastningsvogna helt i mål har føreren oppnådd full pull og er i utgangspunktet en vinner.

* Det finnes ulike konkurranseklasser i Norge, de fleste etter amerikanske spesifikasjoner.

- Modifisert: Dette er hjemmelagde traktorer. Dette er den kraftigste klassen. Vekta ligger på 2 500 kg, 3 500 kg og 4 500 kg.

- Standard: Dette er vanlige serieproduserte traktorer. Disse veier 4 000 kg, 7 000 kg og 12 000 kg.

* Denne formen for konkurranse kan spores helt tilbake til 1900-tallet i USA, hvor det hele startet med å finne ut hvem som kunne dra mest med hester.

* De aller første motoriserte pullingkonkurransene fant sted i 1929.

Kilde: Wikipedia