Meldal barne- og ungdomsskole fikk mandag utdelt entreprenørskapsprisen for 2015. Prisen ble delt ut av Ungt Entreprenørskap Trøndelag på NHO sin årskonferanse i Trondheim mandag 27. april.

Inn i læreplanen

Meldal barne- og ungdomsskole vant prisen fordi de har entreprenørskap nedfelt i et solid planverk forankret i en strategiplan, og ingenting er avhengig av enkeltlærere.

De har godt samarbeid med næringsliv, bank og andre aktører, og en flott forankring i kommunen, og samarbeid med Ungdomsrådet. Skolen jobber systematisk og planmessig, og følger i stor grad progresjonsmodellen.

Ung Skaperlyst

Skolen arrangerer i tillegg messe (Ung Skaperlyst) sammen med Rennebu og Midtre-Gauldal, denne hadde 10-årsjubileum i år. I år deltok 23 elevbedrifter og 17 ungdomsbedrifter.

Der bruker de ungdom fra kulturskolen på scenen, og de bruker elever fra videregående skole i kantina. De kjører intervjurunder i elevbedriftene med søknader, CV-skriving og ansettelser. Det er det ikke så mange som gjør. Juryen synes messen er veldig bra gjennomført.

Startet i 2004

Liv Bente Resell satte i gang et systematisk arbeid i samarbeid med Ungt Entreprenørskap i Meldal. Hun var rådgiver, sosiallærer og inspektør ved Meldal barne- og ungdomsskole fra 2003 til 2011, nå er hun rektor ved Haraldreina skole i Stjørdal.

Resell tok entreprenørskapsutdanning sammen med kommunens næringslivskonsulent. Lærere ved skolen ble kurset, og det ble laget et planverk for hele skolesystemet i Meldal. Dette førte til en varig praksis, kultur og miljø for entreprenørskap i Meldal.

Rektor Anita Storm har videreført dette arbeidet i Meldal barne- og ungdomsskole. Vigdis Wibe Klungervik er prosjektleder for elevbedriftsmessa Ung Skaperlyst som arrangeres årlig.

Entreprenørskapsprisen

Denne prisen går til en kommunal eller fylkeskommunal skoleeier som har jobbet systematisk med en helhetlig satsing på entreprenørskap over tid.

Pris gis til skoler og lærere som har lykkes med å ta i bruk entreprenørskapsmetoder på en måte som gir elevene stort læringsutbytte knyttet til læreplanmålene i ulike fag gjennom praksisnær og variert læring.

De skal ha integrert entreprenørskapsmetodene i læreplanene for skolen på varig basis. De må også ha lyktes i å bygge kultur og miljø for sosialt, kulturelt og økonomisk entreprenørskap som metoder i undervisningen på sin skole.

Les også:

Entreprenørskapsprisen ble delt ut på NHO sin årskonferanse i Trondheim.