Tirsdag ble det klart at E39 ikke blir døgnstengt mens de fem tunnelene mellom Klett og Orkanger skal rehabiliteres.

– Statens vegvesen Region midt har nå besluttet at denne jobben skal gjøres på kvelds- og nattestid. Det blir altså ikke heldøgnstenging. Det kan også være aktuelt å stenge E39 enkelte helger, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen.

– Jæven, dét var en veldig god nyhet, sier leder i Orkdal næringsforening, Ove Snuruås, når avisa Sør-Trøndelag forteller om beslutningen.

– Dette er i tråd med det vi har sagt om saken. Vi har forståelse for at de er nødt til å gjøre dette her. At vi der igjennom får noen ulemper med tidsstenging og nattestenging, har vi forståelse for. Men det ville blitt helt krise for næringslivet hvis de hadde stengt av alt. Så på vegne av næringslivet i orkdalsregionen vil jeg si at dette er en veldig god nyhet.

Lover bløtkake

Så positiv er Snuruås at han lover bløtkake på neste møte i næringsforeninga.

– Dette er en opptur, som må feires på en eller annen måte. Det blir bløtkake på neste medlemsmøte.

Næringsforeningen er en av mange aktører som har gått i bresjen for å overbevise vegdirektør Terje Moe Gustavsens forslag om ikke å døgnstenge E39-tunnelene - et forslag for å spare tid og penger.

Opprinnelig skulle rehabiliteringsarbeidet ha vært fullført innen utgangen av 2018, men arbeidet er fortsatt ikke påbegynt.

– Vi har brukt de verktøy vi har hatt tilgjengelige for å bidra til denne løsningen. Det har vi gjort på forskjellige hold, i møter med kontakter. Så vi har brukt de kanalene vi har hatt, i hvert fall. Det er ikke sikkert det har vært avgjørende, men vi har i hvert fall gjort det vi kunne, sier Snuruås.

Forberedt på omkamp

På samme dag som avgjørelsen ble fattet forteller Snuruås at næringsforeningen hadde et møte der foreningen tok stilling til hva de kunne gjøre om beslutningen hadde blitt en annen; altså om døgnstengning.

– Vi kunne ikke ha godtatt ei slik beslutning, så vi var klare for å ta en omkamtp. Men desto gladere blir vi for denne beslutningen, sier Snuruås.

– Vi hadde tenkt å invitere regionvegsjefen til et frokostmøte for å forklare henne hvorfor det er så viktig å unngå døgnstengning. Det kan det hende vi fortsatt gjør, men nå føler jeg at kampbildet har endret seg, i positiv retning.

– Hva syns du om prosessen; at vegdirektøren ba om en ny vurdering for å tjene inn tapt tid, som så førte til at prosessen ble ytterligere utsatt?

– Det er eiendommelig at man kommer med et forslag om å vinne tid, når det bidrar til å utsette saken ytterligere. Det har jeg spekulert på. Det er litt selvmotsigende akkurat det. Så får vi oppe i gleden over en slik beslutning tenke at «ja, de tok heldigvis riktig beslutning til slutt».

Lite å spare

Før sommeren utførte Norconsult ei risikovurdering av å heldøgnstenge E39 på oppdrag fra Statens vegvesen, blant annet med deltakelse fra Skaun kommune, nødetatene og flere lokale aktører. Formålet med risikovurderinga var todelt:

  • Vurdere risikoen dersom trafikken omdirigeres fra E39 til fv. 800 hele døgnet.

  • Identifisere tiltak som kan redusere risiko.

I følge rapporten var det ikke mer enn én måned å spare på å døgnstenge tunnelene.

– Dermed faller jo grunnlaget for stengning nsammen også. Jeg syns ikke de hadde trengt å tatt den ekstra tida, men det er mer deres problem enn vårt. I hvert fall når vi som regionen lever med denne avgjørelsen. Det ble riktig til slutt, sier Snuruås.

Det er ennå ikke fastsatt når oppgraderingsarbeidet vil bli startet.