Vegdirektør Terje Moe Gustavsen har bedt Statens vegvesen se på muligheten for å effektivisere rehabiliteringen av de fem tunnelene mellom Klett og Orkanger. Dette som følge av ny tunnelforskrift.

– Vi har mottatt en rekke uttalelser om en mulig heldøgnstenging både fra politisk hold og fra næringslivet de siste ukene. Synspunktene og argumentene i disse henvendelsene skal også være en del av grunnlaget for den beslutninga vi skal ta, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, i forbindelse med at den 60 sider lange rapporten ble offentliggjort.

To alternativer

Norconsult har blitt bedt om å se på hvilke konsekvenser døgnstenging kontra nattestenging kan få. De to alternativene Norconsult har vurdert, er:

  • Hele strekningen stenges

  • Strekningsvis stenging (Orkanger-Børsa og Børsa-Øysand)

Denne rapporten skal ligge til grunn når vegdirektoratet skal ta sin endelige beslutning.

Rapporten trekker blant annet frem omkjøringsrutens særtrekk, det endrede trafikkbildet, ulykkesstatistikk og innspill fra lokalmiljøet som faktorer som er hensynstatt.

Kan spare én måned

Ved å døgnstenge strekningen vil rehabiliteringsarbeidet ta tolv måneder, mens ved en strekningsvis stenging (nattestenging) vil arbeidet ta tretten måneder, ifølge rapporten.

Trafikkmengden på den gamle fv. 800 er ventet å øke fra 1 000 til 12 000 biler i døgnet i de periodene E39 må stenges.

Norsoncult har identifisert 31 hendelser som kan oppstå som følge av veiomlegging fra E39 til gamle fv. 800. Av disse 31 hendelsene, som gjelder begge alternativene, er seks i såkalt rødt risiko-område: Disse handler om faren for påkjørsel av myke trafikanter mellom Viggja og Børsa, og påkjørsel av syklister mellom Thamshavn og Børsa. På disse strekningene er det ikke gang- og sykkelvei på store deler av strekningen.

I tillegg er det funnet mulige røde hendelser med utforkjøring og møteulykker på strekningene forbi Børsa, og mellom Buvika og Øysand. Disse strekningene er preget av flere krappe kurver og farlig sideterreng, som stup, fjellvegger og vann, står det i rapporten. Det påpekes også at det er mange direkte avkjørsler på hele strekningen, som kan føre til sidekollisjoner og påkjøring bakfra.

Risikoreduserende tiltak

Risikovurderingen for alternativ 2 kommer noe gunstigere ut enn alternativ 1, da strekningene vil få en kortere periode med omkjøring. Rapporten skriver også at alternativ 1 kun er en alternativ løsning dersom risikoreduserende tiltak iverksettes. Dersom dette ikke gjøres, vil nattestenging være det eneste alternativet.

Uansett alternativ er det en forutsetning at gamle fv. 800 oppgraderes slik at vedlikeholdsetterslepet er eliminert før overføring av trafikk, ifølge rapporten. Dette gjelder asfalt og dekke, kantforsterkning, rekkverk og siktrydding.

For begge alternativene er følgende tiltak anbefalt for fv. 800:

  • Redusert fartsgrense og hyppige fartskontroller

  • Sikringsskyss på begge sider av vei, og obs-skilt og gående og syklende

  • Tydelig og tidlig informasjon om omkjøringen

  • Oppfordre til buss i stedet for sykling, og reduserte buss-billetter

  • Økt belysning på gangfelt

De foreslåtte risikoreduserende tiltakene vil senke risikoen noe (hendelsene i rød risiko-gruppe), men risikobildet på den gamle fylkesveien vil i omkjøringsperioden ikke være akseptabelt uten betydelige risikoreduserende tiltak, står det i rapporten.

Høring og beslutning

Før en endelig beslutning tas, har deltagerne i risikoanalysen frist på seg til 19. juni med å gi tilbakemelding.

– Deretter skal vi sammenholde risikovurderinga med forhold som kostnader, framdrift og gjennomføringskonsept. Vi er i prosess med Orkdalsvegen AS om kostnader og gjennomføring av prosjektet. Fordi mye fortsatt er uavklart kan vi ikke være konkrete på når det blir oppstart, men vi forventer å ta en avgjørelse om metode for gjennomføring før fellesferien, sier Lindseth.

Rapporten fra Norconsult er ikke konkluderende, men utgjør noe av grunnlaget som vegdirektør Terje Moe Gustavsen skal basere sin beslutning på.

En endelig beslutning er ventet før sommerferien.