I april avslørte avisa Sør-Trøndelag at tunnelutbedringsprosjektet langs E39, som skulle vært påbegynt i 2017, er kraftig forsinket. For å spare tid og penger ba vegdirektør Terje Moe Gustavsen Statens vegvesen om å vurdere muligheten for å døgnstenge europaveien mellom Klett og Orkanger, for å spare tid og penger.

Nå skal avgjørelsen tas.

– Vi har berammet et møte mandag 13. august, og i etterkant av dette møtet vil vi ta en avgjørelse, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied, til avisa Sør-Trøndelag.

Spent ordfører

Ordfører i Skaun kommune, Jon P. Husby (Sp), sier han er spent før avgjørelsen, men forventer at beslutningstagerne tyr til fornuft.

– Jeg er rimelig sikker på at det kommer til å bli stor uro, hvis de bestemmer seg for å døgnstenge. Det går bare ikke an, fordi det vil berøre så mange. Det vil ikke gå an å avvikle trafikken på en forsvarlig måte på gamle fylkesvei 800, sier Husby, til ST.

– Har du fått noen signaler på hva avgjørelsen blir?

– Det har ikke kommet noen signaler, men jeg tar det som et signal det at vi ikke har blitt invitert ned til vegdirektøren, for vi har jo tidligere bedt om et møte med vegdirektøren. De må ha bestemt seg nå.

Ett alternativ er å stenge E39 i et helt år mens rehabiliteringsarbeidet pågår. Foto: Erik Eikebrokk

Utsatt og utsatt

Som følge av EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift varslet Statens vegvesen i 2016 om at alle norske tunneler må oppgraderes og rehabiliteres. Blant dem; de fem tunnelene på E39 mellom Klett og Orkanger. Arbeidet skulle vært påbegynt i februar 2017, og være avsluttet i løpet av 2018.

– Vi er forsinket i forhold til det vi opprinnelig tenkte; det er det ingen tvil om, sa prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, til ST, da forsinkelsen ble gjort kjent i april i år.

Utsettelsen har skapt frykt og sinne i lokalsamfunnet. Et utall lokale aktører; blant dem innbyggere, ordførere, politikere, næringslivstopper og regionråd har involvert seg for å hindre at europaveien blir stengt døgnet rundt i opptil et helt år, med den følge at omkjøring må foregå på dårlige fylkesveier i tettbygde strøk.

– Før sommerferien avleverte Norconsult sin rapport om risikovurdering av en eventuell stengning av E 39. Denne rapporten har nå vært på høring, og vi har i det siste arbeidet med å sammenstille innspillene fra høringsuttalelsene, sier Brendskag Lied.

Berit Brendskag Lied er regionvegsjef i Statens vegvesen region midt. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

I midten av mai ble det, ifølge regionvegsjefen, gjennomført en såkalt Hazid-samling (en risiko-analyse), der alle involverte parter som kan bidra til å kaste lys over ulike risikoelementer, deltok.

Sommerferie

Egentlig skulle beslutningen om døgnstenging eller nattestenging bli tatt før sommerferien.

– Vi mottok rapporten fra Norconsult i slutten av forrige uke, men så har beslutningstagerne i mellomtiden reist på ferie. Derfor blir det ikke tatt noen beslutning før rett etter sommerferien, sa prosjektleder Lindseth, i starten av juli, da ST spurte om hvor langt vegvesenet hadde kommet i beslutningsprosessen.

Lokale aktører frykter at en døgnstenging kommer til å ende med at det blir kø helt fra Orkanger til Trondheim. Foto: Erik Eikebrokk

Skaun-ordføreren har vanskelig for å se for seg at E39 blir døgnstengt i et helt år.

– Jeg tror de bestemmer seg for å stenge E39 på natta og kanskje med saktekjøring på dagtid, men jeg tror ikke det blir døgnstenging. Men helt sikker kan man aldri være, så det blir en spennende uke, sier Husby.