I april slapp avisa Sør-Trøndelag sjokknyheten om at rehabiliteringsarbeidet med de fem tunnelene i Skaun kommune var utsatt, og at vegdirektør Terje Moe Gustavsen hadde bedt Statens vegvesen på alle regionale nivå om å se på muligheten for å effektivisere arbeidet med det landsdekkende tunneloppgraderingsarbeidet, for å spare tid og penger.

Etter planen skulle beslutningen tas før sommerferien.

Utsatt

– Det trodde vi også. Det var litt forsinkelser fra de som skulle levere den endelige rapporten, som ble bearbeidet i forbindelse med høringsutvalget. Vi mottok rapporten i slutten av forrige uke, men så har beslutningstagerne i mellomtiden reist på ferie. Derfor blir det ikke tatt noen beslutning før rett etter sommerferien, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Arild Lindseth, til avisa Sør-Trøndelag.

Nyheten førte til sjokk og vantro i lokalsamfunnet, og mange, både politikere, næringslivsaktører og innbyggere, har engasjert seg for å hindre at tunnelene blir døgnstengt i ett helt år, noe som vil medføre belastende og problematiske omkjøringer gjennom tettbygde strøk, og på den gamle fylkesvei 800.

Det er Norconsult som har utarbeidet rapporten som vegmyndighetene skal basere sin beslutning på. I tillegg er andre aktører, som politikere, næringsllivsaktører og lokalbefolkning invitert med inn i samtalen.

– Selve rapporten er ikke endret, men det er tatt inn en del høringsuttalelser. Og det betyr jo at alvoret ikke blir mindre, sier Lindseth.

Berit Brenskag Lied er regionvegsjef i Statens vegvesen.

Regionvegsjefen «bestemmer»

Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen som er høyeste vegmyndighet i Norge, men avgjørelsen om E39 skal døgnstenges eller nattestenges, ligger på regionalt nivå, hos Statens vegvesen region midt, ifølge Lindseth.

– Til syvende og sist ligger ansvaret hos regionvegsjefen i region midt. Så er det naturlig at i en så alvorlig sak at hun (Berit Brendskag Lied, journ.anm.) vil rådføre seg med vegmyndigheter på nasjonalt nivå, sier Lindseth.

– Men det formelle ansvaret ligger hos regionsjefen.

Vil finne gode løsninger

Tanken på at regionens viktigste samferdselsåre kan bli døgnstengt i et helt år har ført til kraftige reaksjoner fra politikere, næringsliv og lokalbefolkning. Dette engasjementet har avdelingsdirektør for vegavdeling Trøndelag, i Statens vegvesen, Eva Solvi, fått med seg.

– Statens vegvesen har fått brev og vært i møter og dialog med både fylkeskommunen og regionen. Jeg skjønner godt at folk er opptatt av dette med samferdsel. Vi har sagt at vi skal gjøre en skikkelig utredning, der vi belyser konsekvensene av de alternative løsningene. Jeg kjenner på at det er forventninger til at vi skal finne gode løsninger, sa Solvi til ST, ved en tidligere anledning.

Det er nye tunnelforskrifter etter et nytt EU-direktiv som er årsaken til at alle norske tunneler på over 200 meter, må oppgraderes.